Werken aan doelen en vaardigheden

1 maart 2022

Als je met begaafde leerlingen aan doelen rond vaardigheden gaat werken, kun je dat op verschillende gebieden en op verschillende manieren doen.

Kies het gebied dat aansluit bij de ontwikkeling van de leerling(en) en kies de manier (zie materialen en werkwijzen) die bij de leerling(en) past en bij jouzelf past:

  • doelen en vaardigheden voor ontwikkeling (DVO);
  • algemene vaardigheden overzicht (compacte versie DVO);
  • sociale en emotionele vaardigheden (volgt later);
  • doelen en Vaardigheden Lijst (DVL).

Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling (DVO)

In 2017 heeft SLO op basis van het kader een poster met 102 doelen ontwikkeld voor verrijkend onderwijs: Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling (DVO).

Poster_-_Doelen_en_Vaardigheden_voor_Ontwikkeling_-_DVO klein

De DVO is gebaseerd op de eerder ontwikkelde DVL: Doelen en Vaardigheden Lijst (SLO, 2010). Voor informatie over de DVL, waarin doelen staan voor leren leren, leren denken en leren (voor het) leven, zie de handige hulpmiddelen.

Doelen stellen bij algemene vaardigheden

In 2021 hebben we op verzoek van het veld een compacte versie van de poster 'Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling' gemaakt. Dit is het overzicht algemene vaardigheden.

Overzicht algemene vaardigheden 550

Bij de overzichtsposter hebben we een handreiking en tien themakaarten ontwikkeld, met hulpvragen en aandachtspunten om vaardigheden te integreren in je groep of klas. Deze kunnen worden ingezet om in gesprek met leerlingen ontwikkeldoelen te stellen over algemene vaardigheden, een plan van aanpak te maken en te reflecteren op hun ontwikkeling. De themakaarten en overzichtsposter zijn er in twee varianten: voor de jongere leerlingen een variant met illustraties en voor de oudere leerlingen een variant met pictogrammen.