Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s
Waarom actualiseren we kerndoelen en examenprogramma's?
Om leerlingen goed voor te bereiden op hun toekomst is actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s van cruciaal belang. Actuele kerndoelen en examenprogramma's dragen bij aan gelijke kansen voor leerlingen, goede doorstroom naar het vervolgonderwijs en het kunnen functioneren in de maatschappij. Het ministerie van OCW heeft SLO de opdracht gegeven om samen met het onderwijsveld aan de slag te gaan met de actualisatie.
Hoe ziet het actualisatieproces eruit?
In 2022 is de actualisatie gestart van de kerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Ook wordt er gewerkt aan een advies over functie en inhoud van het Referentiekader Taal en Rekenen. De actualisatie van de examenprogramma’s is voorjaar 2022 gestart voor de vakgebieden Nederlands, moderne vreemde talen, wiskunde, natuurwetenschappelijke vakken en maatschappijleer. In januari 2023 is de actualisatie van de examenprogramma's Fries en klassieke talen gestart.
Leraren, schoolleiders, leerlingen en belangrijke onderwijspartijen worden bij het actualisatieproces betrokken, SLO voert regie op het proces. Hoe de actualisatie plaatsvindt is vastgelegd in werkopdrachten van het ministerie van OCW. Het ministerie heeft zich hiervoor laten adviseren door de wetenschappelijke curriculumcommissie.
Meer weten?
zie ook
persvragen
Voor persvragen over de actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s kun je contact opnemen met Tara Wierda, 06 434 443 20 of t.wierda@slo.nl.
agenda
nieuws
- Leermiddelenmakers opgelet: woensdag 17 mei organiseren we een SLO-dag voor jou10 maart 2023
- Leerlingen denken mee over de toekomstige examenprogramma’s29 november 2022
- SLO maakt leden team kerndoelen digitale geletterdheid bekend21 november 2022
- SLO maakt leden team kerndoelen burgerschap bekend18 november 2022
- Vakvernieuwingscommissie levert geactualiseerde conceptexamenprogramma's wiskunde vmbo op17 november 2022
relevante SLO-publicaties
- Conceptexamenprogramma beroepsgericht programma Economie & Ondernemen20 maart 2023
- Leesvaardigheid in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs13 februari 2023
- Startnotitie klassieke talen16 januari 2023
- Startnotitie kerndoelen digitale geletterdheid20 december 2022
- Startnotitie kerndoelen burgerschap20 december 2022