Primair onderwijs
Op deze website vind je actuele informatie over vakken en leergebieden, meer over leerdoelen, leerplankaders, lesmateriaal en instrumenten die je als leraar in het basisonderwijs kunt gebruiken.
kerndoelen primair onderwijs
het onderwijs staat nooit stil
Als leraar in het basisonderwijs bouw je letterlijk verder aan de basis voor de ontwikkeling van een kind. Je werkt aan een brede basis van kennis, aan socialisatie en persoonlijke ontwikkeling. Je hebt oog voor de ontwikkeling en groei van elk kind. Of het nu voor het jonge kind is of voor groep 8: samen met een team van professionals in de school zorg je voor goed onderwijs voor elke leerling zodat hij de stap kan maken naar vervolgonderwijs. Dat betekent samenwerken met collega’s aan de ontwikkeling van ons onderwijs en aan jezelf als professional.
Wat is goed onderwijs? Het antwoord beweegt mee met ontwikkelingen in de samenleving en in de wereld: met het onderwijsbeleid, de wetenschap en ervaringen uit de praktijk van de school. Dat betekent dat het onderwijs steeds zal moderniseren, in alle vakken en leergebieden en dat wettelijke, landelijke leerdoelen van tijd tot tijd worden aangepast. Nieuwe inzichten over passende didactiek en pedagogiek verdienen het om in de praktijk gebruikt te worden. Er zijn ontwikkelingen in toetsen en evalueren, over een andere organisatie van het onderwijs, bijvoorbeeld in scholen voor 10-14-jarigen en verschillende manieren om te differentiëren. In die dynamiek kies je als leraar steeds dat wat bij het kind past en wat het grip geeft op het eigen leerproces.
weloverwogen keuzes
Als school of als leraar sta je niet alleen in al die keuzes. SLO is de verbindende schakel tussen partijen die een rol spelen in het onderwijs: scholen en leraren, beleidsmakers, onderzoekers en andere experts. De organisatie kent de praktijkervaring van scholen, heeft kennis uit nationale en internationale wetenschappelijke bronnen en neemt deel aan maatschappelijke discussies. Onze expertise staat garant voor een scherpe blik op curriculumontwikkeling. Wij werken op een onderzoeksmatige manier en altijd in nauwe samenwerking met vakexperts en mensen uit de onderwijspraktijk. Onze kennis van samenhang in leergebieden en doorlopende leerlijnen geeft scholen en leraren houvast bij de keuzes die zij kunnen maken in hun schooleigen curriculum. Onderbouwde, heldere keuzes die ervoor zorgen dat leerlingen hun onderwijsroute zo goed mogelijk kunnen volgen.
Nederlands
Engels
rekenen en wiskunde
oriëntatie op jezelf en de wereld
kunst & cultuur
bewegen & sport
Elke dag een bijdrage mogen leveren aan de ontwikkeling van mijn leerlingen, dát vind ik het mooiste van mijn vak als leraar."
SLO Context
SLO Context is een magazine voor het (speciaal) basisonderwijs. Het blad voorziet in informatie over onderwijsontwikkelingen in het primair onderwijs, de producten die SLO vervaardigt en de ondersteuning die SLO scholen in het primair onderwijs biedt.
agenda
nieuws
- Het curriculum en het Nationaal Programma Onderwijs23 februari 2021
- Domeinbeschrijving Rekenen-wiskunde in het basisonderwijs 2020 verschenen17 februari 2021
- Handboek digitale geletterdheid 2021/2022 van Kennisnet met bijdrage SLO verschenen12 februari 2021
- CIDREE: Digitale geletterdheid in Europa9 februari 2021
- Wetenschappelijk commissie overhandigt adviezen aan de minister5 februari 2021
relevante SLO-publicaties
- Rekenen-wiskunde in het basisonderwijs 2020
- Thematiseren met jonge kinderen: handreiking
- Scenario's voor het gebruik van cultureel erfgoed in het onderwijs
- Formatief evalueren bij verhalend ontwerpen met een prentenboek
- Leerlijn schrijven met peer response en instructie in genrekennis: Docentenhandleiding bij de lessenserie voor de groepen 4-8