Po/s(b)o taal
Leerroutes taal
Wil je weten welke doelen relevant en haalbaar zijn voor leerlingen met onderwijsbehoeften die referentieniveau 1F niet halen? Verdiep je dan in de leerroutes taal. Ze geven een overzicht aan doelen van wat leerlingen wel/niet moeten kennen en kunnen en welke keuzes er zijn gemaakt in taal over wat je wel of niet aanbiedt. Er zijn leerroutes op 3 niveaus ontwikkeld, uitgewerkt naar:
- luisteren;
- lezen;
- gesprekken en spreken;
- schrijven.
Maatwerkaanpassingen
Op zoek naar concrete suggesties op het gebied van taal- en leesonderwijs? Altijd willen weten welke instructie ondersteunend is voor bijvoorbeeld leerlingen met autisme of dyslexie? Maatwerkaanpassingen geven je tips om deze leerlingen te helpen met een aanbod aan suggesties voor (inhoudelijke en praktische) aanpassingen in klas en schoolomgeving. Nieuwsgierig geworden? Klik dan op één van de verschillende profielen en lees welke suggesties voor aanpassingen op maat zijn beschreven:
- Maatwerkaanpassingen Taalontwikkelingsstoornis (TOS) (pdf, 2.2 MB)
- Dyslexie (docx, 103 kB)
- ADHD (=Attention Deficit Hyperactivity Disorder) (docx, 104 kB)
- ASS (=Autisme spectrumstoornissen) (docx, 102 kB)
- Auditief beperkt (docx, 98 kB)
- Visueel beperkt (docx, 99 kB)
- Lagere cognitie (docx, 104 kB)
Mondeling op maat
Wil je de mondelinge taalvaardigheden van je leerlingen in kaart brengen? Wil je weten hoe je dat kunt observeren en doelgericht kunt inzetten? Het instrument Mondeling op Maat (xlsx, 386 kB) helpt je daarbij.