subdomein F2: Maatschappelijke aspecten

26 oktober 2020

Market Pull en Technology Push zijn twee verschillende manieren waarop toepassingen van nieuwe technologie uiteindelijk bij consumenten terecht kunnen komen. In het geval van market pull leidt een bestaande vraag tot ontwikkeling van producten die aan die vraag voldoen.

Een bekend voorbeeld is de ontwikkeling van digitale fotografie: er was een behoeft om meer foto's te kunnen nemen en deze direct te kunnen zien; digitale fotografie voorzag hierin. Bij market push leiden nieuwe technische mogelijkheden tot producten waar daarvoor nog helemaal geen vraag naar was, "niet omdat het moet, maar omdat het kan". Een voorbeeld is de tablet.

Mogelijke invloeden van digitale artefacten zijn:

  • In het economische domein:
    • Internetwinkelen;
    • Deeleconomie: je bezit zelf geen auto, klopboor of vakantiehuis, maar huurt die van andere burgers;
    • the internet of things: het internet verbindt niet alleen menselijke gebruikers, maar ook apparaten.
  • Politiek en meningsvorming:
    • filterbubble: je krijgt alleen berichten te zien van en nieuws binnen via mensen die het met je eens zijn.
  • Menselijke relaties:
    • Het is veel makkelijker relaties te onderhouden met mensen die zich op lange afstand bevinden;
    • cyberpesten: pesten vindt plaats op sociale media, voor een groot deel buiten het zicht van ouders en leraren.