Inspirerende praktijken

12 oktober 2020

Van Doetinchem tot Rijswijk en van Arnhem tot Klimmen: SLO ging op zoek naar inspirerende praktijken. We spraken met leerkrachten, intern begeleiders en schoolleiders. Hun expertise en ervaringen waren van grote waarde bij de totstandkoming van de handreiking schooladvisering.

Ben je benieuwd hoe zij werken aan een betere aansluiting van po naar vo? Of verschillende informatiebronnen gebruiken bij de totstandkoming van een schooladvies? Wil jij ook aan de slag met kindgesprekken vanaf de onderbouw? Lees dan snel verder.

Visie op de overgang po-vo

In deze praktijkvoorbeelden laten Chantal, Esther en Jacqueline van basisscholen De Poort in Loenen, ’t Prisma in Doetinchem en De Kiem in Enschede zien hoe ze het hele schoolteam betrekken bij de adviesprocedure en samen werken aan het zichtbaar maken van hun visie op het bieden van kansen.

De invloed van verwachtingen

In deze praktijkvoorbeelden vertellen Minggus en Esther van basisscholen De Brink in Amsterdam en ’t Prisma in Doetinchem hoe hun verwachtingen van leerlingen een rol spelen bij het onderwijsaanbod, de schooladvisering en het bieden van kansen.

Informatiebronnen bij het schooladvies

In dit praktijkvoorbeeld laat Maartje van basisschool Ummer Clumme in Klimmen zien welke informatiebronnen zij gebruiken én welke rol leerlingen zelf hebben bij het schooladvies.

Het doel en geen tool centraal: inhoudelijke overwegingen

In dit praktijkvoorbeeld vertellen Vincent, Jeannette en Jill van de J.H. Snijdersschool in Rijswijk over hun visie op en gebruik van toetsresultaten bij het schooladvies, de toetsbelasting bij leerlingen en de bijdrage van leerlingen en ouders bij het schooladvies.

De betrokkenheid van leerlingen en ouders bij de schooladviesprocedure

In dit praktijkvoorbeeld laten José, Wilfred en Jill van basisscholen Ummer Clumme in Klimmen, de Petrusschool en de J.H. Snijdersschool uit Rijswijk je zien hoe ze leerlingen, oud-leerlingen en ouders betrekken bij de schooladviesprocedure en kinderen voorbereiden op het vo.

Optimaal samenwerken met het vo

In dit praktijkvoorbeeld vertellen Esther en Lilian van basisschool ’t Prisma in Doetinchem hoe zij de samenwerking tussen po en vo continu versterken, niet alleen in adviesprocedure en overdracht. Ook als het gaat om het aanbod en de didactiek.