Vakspecifieke thema's
verfijn de resultaten
Zoeken in de index

Goede afstemming tussen het voortgezet onderwijs en het vervolgonderwijs is een gedeelde verantwoordelijkheid. Het gaat hierbij om een goede afstemming van taalbeheersingsniveaus en taaldidactiek.

De ligging van een school in de nabijheid van de grens biedt unieke kansen om leerlingen op vanzelfsprekende wijze te leren omgaan met een vreemde taal.

Engels is sinds 1986 een verplicht vak in het basisonderwijs. Scholen bepalen zelf vanaf welke groep ze het aanbieden, het startmoment is niet wettelijk vastgelegd. Er zijn vier varianten.

Hier lees je wat formatief evalueren (niet) is. Hoe je het in het MVT-onderwijs vormgeeft. Waarom het een krachtig middel is om de kwaliteit van je MVT-onderwijs te versterken.

Vanwege het gemis aan voorbeelden voor jonge taalleerders heeft Pearson in 2014 de Global Scale of English (GSE) - Learning Objectives for Young learners geïntroduceerd

Met het ERK heb je een instrument in handen om het taalniveau van je leerlingen inzichtelijk te maken.

In onze sterk globaliserende wereld is het kunnen leggen van relaties tussen verschillende culturen, in termen van begrip, acceptatie en waardering een onmisbare competentie.

Weet je als leerkracht over welke competenties je moet beschikken als je Engelse lessen verzorgt in het primair onderwijs? Heb je als schoolleider een beeld van de eisen die het verzorgen van eibo-, vvto- of tpo-Engels aan jouw leerkracht stelt?

Dit thema diept het onderdeel literatuur uit, zodat je als school een weloverwogen keuze kunt maken: literatuur als onderdeel van de lessen in de betreffende taal of literatuur als een apart, met andere talen geïntegreerd blok (GLO: geïntegreerd literatuuronderwijs).

Verschillende manieren om je onderwijs beter af te stemmen op de behoeften van je leerlingen en je lessen Duits