Engels in het primair onderwijs
Engels is een verplicht vak in het primair onderwijs. Maar wist je dat scholen zelf bepalen vanaf welke groep ze Engels aanbieden? In de praktijk zie je vier varianten:
1. |
Engels in het basisonderwijs (Eibo) | Engels vanaf groep 7 |
---|---|---|
2. |
Vervroegd Eibo | Engels vanaf groep 5 of 6 |
3. |
Vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) |
Engels vanaf groep 1 15 procent van de lestijd in het Engels |
4. |
Tweetalig primair onderwijs (tpo) |
Engels vanaf groep 1 30 tot 50 procent van de lestijd in het Engels |
Hoe zit het ook alweer met deze vier varianten?
In 1986 werd Engels ingevoerd als verplicht vak vanaf groep 7. Scholen die Engels geven in groep 7 en 8 zijn Eibo-scholen. Een deel van de scholen besloot Engels eerder aan te bieden, vanaf groep 5 of 6. Deze variant noemen we vervroegd Eibo. Daarnaast zijn er de laatste jaren steeds meer scholen die Engels aanbieden vanaf groep 1. Dit heet vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto). Tot slot geeft een kleine groep scholen 30 tot 50 procent van de lestijd in het Engels, vanaf groep 1. Deze variant heet tweetalig primair onderwijs (tpo).
De kerndoelen Engels gelden voor alle varianten
In het basisonderwijs maken de leerlingen een start met het communiceren in het Engels. De kerndoelen Engels gaan dan ook over communicatieve vaardigheden: luisteren, (durven) spreken, lezen, en in mindere mate schrijven. In de onderbouw ligt de nadruk op luisteren en spreken, in de bovenbouw komen daar ook lezen en schrijven bij.
Hoe staat het met de aansluiting met het voortgezet onderwijs?
Peil.Engels laat zien dat het beeld van de Engelse taalvaardigheid van leerlingen aan het eind van groep 8 divers is. Dat is niet verwonderlijk, want basisscholen verschillen in de manier waarop ze Engels geven: de groep waarin ze starten - de vier varianten - en het aantal uren dat ze Engels geven. Ook zijn er geen beheersingsniveaus voor Engels aan het eind van groep acht vastgesteld. Dit leidt tot behoorlijke niveauverschillen.
De aansluiting tussen Engels in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs kan beter. Wat zou je kunnen doen om aan het voortgezet onderwijs te laten zien wat jouw leerlingen kennen en kunnen? Hier vind je een aantal voorbeelden:
- Gebruik het ERK als hulpmiddel om de taalvaardigheid Engels van je leerlingen in kaart te brengen.
- Bekijk de leerdoelenkaarten van het 10 – 14 onderwijs. Hiermee brengen leerlingen zelf hun taalvaardigheid Engels in beeld.
Welke competenties heb ik nodig om goed Engels te kunnen geven in het primair onderwijs?
Daag jezelf en je collega’s uit met deze QuickScans. Breng in kaart wat je sterke kanten zijn en waar je nog aan kunt werken. Het gaat bijvoorbeeld over het toepassen van classroom English of het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn van groep 1 tot en met groep 8. Wil je als team werken aan jullie professionalisering en zoek je advies of tips? Neem dan contact met ons op.
Blijkt uit de quickscan dat de taalvaardigheid Engels van jouw team wel een extra impuls kan gebruiken? Of ben je op zoek naar inspiratie en voorbeelden om Engels op jouw school goed op de kaart te zetten? Nuffic heeft een overzicht van verschillende organisaties die ondersteuning bieden.
geselecteerde documenten
De volgende documenten helpen je verder op weg rond dit thema:
Engels in het basisonderwijs. Vakdossier
Dit vakdossier is bedoeld voor leerkrachten in het basisonderwijs die Engels geven. Het bevat een beschrijving van de stand van zaken van Engels in het basisonderwijs. Het komt voort uit een verkennend veldonderzoek dat SLO in opdracht van het ministerie van OCW in 2011 heeft uitgevoerd. Aan de orde komen beleidsontwikkelingen; de lespraktijk in scholen; de opleiding en toerusting van leerkrachten; de tendens om eerder te starten met Engels; de Nederlandse situatie in internationaal perspectief en aanbevelingen om de kwaliteit van Engels in het basisonderwijs te verbeteren.
Literatuurstudie naar de kenmerken van effectief onderwijs Engels in het basisonderwijs
Het doel van deze literatuurstudie is om een overzicht te geven van factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van de Engelse taalvaardigheid van basisschoolleerlingen.
contactpersoon
nieuws
relevante SLO-publicaties
- Continuous learning strands English1 november 2022
- Engelse spelling in het tweetalig primair onderwijs5 maart 2019
- Intensivering en vroeg beginnen met Engels10 november 2016
- Engels in het basisonderwijs11 januari 2016
- Verkenning van competenties voor leerkrachten Engels in het basisonderwijs8 juli 2015