Vakspecifieke thema's
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Het bewegingsonderwijs en de sport zijn steeds minder gescheiden werelden. Dit is bijvoorbeeld te zien aan sportkennismakingsmappen die in een samenwerking tussen SLO, NOC*NSF en sportbonden zijn ontwikkeld.
Om inzicht te krijgen in hoe effectief en efficiënt ons onderwijs is, vinden er vaak onderzoeken plaats. Via deze pagina kun je resultaten en opzet van deze onderzoeken bekijken.
Het project Het Taalonderwijs Nederlands Onderzocht (HTNO) bevat samenvattingen van onderzoekspublicaties van 1969 tot nu naar taal in het basisonderwijs, naar Nederlands in het voortgezet of secundair onderwijs, en naar NT2 in het volwassenenonderwijs. De publicaties zijn te downloaden.
Voor havo ontwikkelt SLO in samenwerking met scholen een praktijkgericht programma Maatschappij (pgp-M), een praktijkgericht programma Technologie (pgp-T) en de praktijkroute havo-educatie.
Informatie over vakverenigingen en abonnementen voor vakliteratuur voor docenten klassieke talen.
Lees hier meer over schrijven met peer-response: een aanpak waarbij leerlingen elkaar helpen bij het leren schrijven van teksten.
Van landelijke peiling naar de onderwijspraktijk
Planning is een van de kernactiviteiten van docenten en vaksecties LO. SLO heeft daarvoor diverse basisdocumenten en digitale programma's ontwikkeld.
Elk beroepsgericht programma vmbo kent een eigen platform. Deze platforms vormen de (inhoudelijke) schakel tussen onderwijs, beroepsopleiding en beroep, hebben direct contact met docenten en organiseren bijeenkomsten.
Het praktijkgerichte programma is een vak waarin leerlingen in de bovenbouw praktische en realistische opdrachten uitvoeren voor externe opdrachtgevers.