Onderzoek
Om inzicht te krijgen in hoe effectief en efficiënt ons onderwijs is, vinden er vaak onderzoeken plaats, zowel in Nederland als internationaal. Via deze pagina kun je resultaten en opzet van deze onderzoeken bekijken.
Nederland
In het primair onderwijs wordt al jarenlang onderzoek gedaan naar hoe goed kinderen leren rekenen. Tot voor kort deed Cito deze onderzoeken, maar nu worden deze uitgevoerd door de Inspectie van het Onderwijs. Er worden talrijke aspecten van het onderwijs onderzocht bij Peil.onderwijs, ook over (taal en) rekenen. Wie interesse heeft in de onderzoeken die Cito in dit kader tot 2014 deed, kan kijken bij de zogenaamde PPON-balansen. PPON staat voor Periodieke Peiling van het Onderwijsniveau.
Internationaal
Internationaal worden eens per drie of vier jaar vergelijkingsonderzoeken gedaan waaraan talrijke landen in de wereld deelnemen. In deze onderzoeken worden landen gerangschikt op basis van de prestaties van de deelnemende leerlingen. Het TIMSS-onderzoek in vindt elke vier jaar plaats en wordt gehouden onder leerlingen van groep 6 van het primair onderwijs en de tweede klas van het voortgezet onderwijs. TIMSS staat voor Trends in International Mathematics and Science Study en wordt uitgevoerd door de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Deze organisatie doet ook het PIRLS-onderzoek naar leesvaardigheid. Nederland doet aan het TIMSS-onderzoek alleen met groep 6 mee.
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling doet elke drie jaar een onderzoek naar prestaties van leerlingen voor lezen, wiskunde en natuurwetenschap. De leerlingen die aan dit PISA-onderzoek deelnemen zijn vijftien jaar oud en zitten daarom in de derde of vierde klas van het voortgezet onderwijs. PISA staat voor Programme for International Student Assessment. De Universiteit Twente, Expertisecentrum Nederlands en KBA Nijmegen zijn verantwoordelijk voor de organisatie van PISA in Nederland en kennen voor elke editie een eigen website.
SLO voert soms leerplankundige analyses van deze onderzoeken en van de resultaten daarvan uit. Onder de geselecteerde documenten kun je de meest recente edities vinden.
Wetenschappelijk onderzoek
Naast bovenstaande grootschalige onderzoeken vindt er op de universiteiten van Nederland veel (promotie)onderzoek op het gebied van rekenen en wiskunde plaats. Je kunt publicaties van Nederlandse onderzoeksinstellingen vinden via de Portal of Research Output from the Netherlands. Hieronder vind je een selectie van proefschriften op het gebied van reken-wiskundeonderwijs.
- Isabelle Oostveen-de Vink (2023). Thinking outside the cube. Divergent and convergent thinking in elementary mathematics education. Radboud Universiteit.
- Jarise Kaskens (2022). Children's mathematical development and learning needs in perspective of teachers' use of dynamic math interviews. Radboud Universiteit.
- Marc van Zanten (2020). Opportunities to learn offered by primary school mathematics textbooks in the Netherlands. Freudenthal Instituur, Universiteit Utrecht.
- Eveline Schoevers (2019). Promoting creativity in elementary mathematics education. Universiteit Utrecht.
- Mark van Houwelingen (2018). Measurement numeracy education for prospective elementary school teachers. Effects of inductive and deductive teaching on classroom interaction and student performance. Universiteit Leiden.
- Emilie Prast (2018). Differentiation in primary mathematics education. Universiteit Utrecht.
- Marije Fagginger Auer (2016). Solving multiplication and division problems. Latent variable modeling of students' solution strategies and performance. Universiteit Leiden.
- Kees Hoogland (2016). Images of numeracy. Investigating the effects of visual representations of problem situations in contextual mathematical problem solving. Technische Universiteit Eindhoven.
- Jantien Smit (2013). Scaffolding language in multilingual mathematics classrooms. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
- Geeke Bruin-Muurling (2010). The development of proficiency in the fraction domain. Affordances and constraints in the curriculum. Technische Universiteit Eindhoven.
geselecteerde documenten
De volgende documenten helpen je verder op weg rond dit thema:
contactpersoon
agenda
nieuws
relevante SLO-publicaties
- Digitale geletterdheid vo - onderbouw22 februari 2024
- Domeinbeschrijving Engels po21 december 2023
- Rekenen en wiskunde in het primair onderwijs19 december 2023
- Evaluatie programma’s schoolvak Chinees14 december 2023
- Leesvaardigheid in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs13 februari 2023