Erfgoed

11 februari 2021

Cultureel erfgoed

“Het is belangrijk dat leerlingen hun zintuigen gebruiken bij het onderzoeken van hun eigen omgeving.”

Moniek Warmer (SLO) legt op deze pagina uit wat cultureel erfgoed is en wat leerlingen nodig hebben om enige kennis over en waardering te krijgen voor aspecten van cultureel erfgoed (kerndoel 56). Ook vind je hier allerlei nuttige links, waaronder de publicatie ‘Scenario’s voor het gebruik van cultureel erfgoed in het onderwijs’ met tips voor een gesprek over het gebruik van erfgoed. Zo kan een instelling beter aansluiten bij de vraag van de leraar en de lespraktijk.

Erfgoedonderwijs en emotienetwerken

‘Emotienetwerken’ is een nieuwe methode die o.a. leerkrachten en leerlingen helpt om ‘erfgoedwijs’ te worden. In het museum, in de klas, op straat en op internet. Je bent erfgoedwijs als je inzicht hebt in de belangen rond tradities, collecties in musea en oude gebouwen. Je leert kritisch kijken. Wie vertelt mij dit? Welke meningen zijn er? Wat vind ik er zelf eigenlijk van?