Zoeken
verfijn de resultaten
Op deze pagina vind je adviezen en materialen om digitale geletterdheid te versterken met aandacht voor didactiek, samenhang, toetsing, organisatie.
Heb je zicht op de landelijke eisen voor digitale geletterdheid? Bekijk dan wat goed gaat, wat aandacht vraagt, welke keuzes je als schoolteam maakt.
Wil je Digitale Geletterdheid versterken? Begin bij de basis: weet wat de overheid verwacht en zie in onderzoeken hoe scholen daaraan voldoen.
De publicaties op deze pagina zijn ontwikkeld in samenwerking met groepen docenten. Dit gebeurde in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Digitale geletterdheid is essentieel voor onderwijs en samenleving; hier vind je het curriculum, schoolpraktijk en materialen.
Het curriculum komt tot leven in de klas. Leraren en schooldirecteuren werken elke dag aan het geven en ontwikkelen van goed onderwijs. Naast de actualisatie van kerndoelen en examenprogramma’s zijn we in 2025 ook gestart met de ontwikkeling van leerlijnen, hulpmiddelen, voorbeelden en andere ondersteunende materialen. Dit helpt scholen straks het nieuwe landelijke curriculum te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
Om scholen nu en straks te versterken bij de implementatie van de geactualiseerde kerndoelen:
- ontwikkelen we leerlijnen;
- delen we kennis en materialen over curriculumontwikkeling op school;
- bieden we voorbeelden voor het versterken van basisvaardigheden in samenhang met andere leergebieden.
Bij de ontwikkeling van leerlijnen, voorbeelden en materialen betrekken we schoolleiders en leraren. Daarnaast stemmen we af met andere schoolpartners, zoals methodemakers, onderwijsadviseurs, lerarenopleiders en toetsenmakers.
Tot het zover is, kunnen scholen zich alvast verdiepen in de conceptkerndoelen. Ook bieden we inspirerende voorbeelden, informatie over basisvaardigheden en over curriculumontwikkeling op school.
Kijk voor meer informatie op www.actualisatiekerndoelen.nl/aan-de-slag
Met kerndoelen geeft de overheid helderheid over wat leerlingen moeten kennen, kunnen en hebben ervaren aan het einde van het primair onderwijs, onderbouw voortgezet onderwijs, speciaal- en voortgezet (speciaal) onderwijs. Leerlijnen laten zien hoe je aan de kerndoelen kunt werken in de tussenliggende leerjaren.
Een meer officiële omschrijving is: een leerlijn is een beredeneerde volgorde en opbouw van aan te bieden leerinhouden in de richting van een einddoel, met een oplopende moeilijkheidsgraad.
De leerlijnen hebben geen wettelijke status. Het is vooral een waardevol instrument bij het maken van doordachte curriculumkeuzes en de implementatie van de geactualiseerde kerndoelen.
Nu de kerndoelen geactualiseerd worden, ontwikkelen we tussen 2025 en 2027 ook leerlijnen, voorbeelden en andere ondersteunende materialen. Met leerlijnen en voorbeelden bieden we scholen een waardevol instrument om het nieuwe landelijke curriculum te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
In het najaar van 2026 publiceren we de eerste leerlijnen op onze website. Dit zijn de leerlijnen voor Nederlands en rekenen en wiskunde in het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. Niet alleen scholen profiteren van de leerlijnen, maar ook uitgeverijen, toetsontwikkelaars en andere onderwijsprofessionals.
Onze curriculumontwikkelaars maken de leerlijnen. Dit doen zij in verschillende stappen. Een van de stappen is om de bruikbaarheid én de opbouw te toetsen bij leraren, schoolleiders, specialisten. Daarvoor vragen we een grote groep schoolleiders, specialisten en leraren om feedback. Naar verwachting delen we de leerlijnen voor rekenen en wiskunde en Nederlands in de zomer van 2026 via de website van SLO.