Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Vanaf het schooljaar 2021-2022 krijgen alle leerlingen in het vso en pro een schooldiploma én bijbehorend portfolio. Sommige scholen deden dit vorig schooljaar al of zelfs al enkele schooljaren. Maar vanaf dit schooljaar is het verplicht, een in de wet opgenomen besluit.
Ik kijk naar de tabel die openstaat op mijn beeldscherm. De lijst met tientallen soorten observatie-instrumenten en kind-volgsystemen staart me aan. Ik klik er eentje aan en ga naar de bijbehorende website. Hoe zou ik deze kunnen omschrijven? Hoe ga ik dit invullen in de tabel? Wanneer is het geschikt om deze te kiezen?
Dewi-Jane van Beek is decaan en docent Maatschappijkunde & LOB op het Berg en Bosch College in Bilthoven. Dit is een cluster 4 vso gericht op internaliserende problematiek waarbij de leerlingen na het behalen van een diploma uitstromen naar vervolgonderwijs. Dewi-Jane schreef een column over haar werk
Effectieve formatieve evaluatie vraagt om een andere rol van de docent - een meer coachende rol - en de leerling. Met name leerlingen zijn vaak niet gewend om eigenaar te zijn van hun eigen leerproces.