Zoeken
verfijn de resultaten
In het project Digitalisering curriculum staat de digitale weergave van de doelen van het Nederlandse curriculum voor primair onderwijs en voortgezet onderwijs centraal, in een doorlopende leerlijn. Het gaat hierbij zowel om de database met doelen, als de bijbehorende website: Leerplan in Beeld. Naast de wettelijke doelen staan er ook richtinggevende uitwerkingen zoals tussendoelen en leerdoelkaarten op de website en in de database.
Dit model helpt je onderscheiden, hoe op verschillende niveaus aan curriculumontwikkeling wordt gedaan. Een curriculum is kortweg ‘een plan voor het leren van leerlingen’. Op verschillende niveaus wordt nagedacht over zulke plannen.
De kern en de negen draden van het spinnenweb verwijzen naar tien onderdelen van het curriculum die nodig zijn bij het (plannen van) leren door leerlingen. De curriculumniveaus (macro, meso en micro) verwijzen naar verschillende systeemniveaus waarop afspraken kunnen worden vastgelegd over het curriculum.
De centrale vraag bij curriculumontwikkeling is: welke doelen en inhouden hebben prioriteit in het onderwijs, en waarom? Om overladenheid te voorkomen en richting te hebben voor het ontwikkelproces, is een heldere visie op onderwijs noodzakelijk. Vanuit de visie maakt een school keuzes over doelen en inhouden, en de andere onderdelen van het curriculaire spinnenweb.
Als het begrip curriculumontwikkeling helder is, volgt de vraag: hoe pak je dit nu aan? Curriculumontwikkeling is een cyclisch proces, dat bestaat uit vijf samenhangende kernactiviteiten. De Engelstalige afkorting van deze stappen is ADDIE: analysis, design, development, implementation en evaluation.