Keuzestress!
Ik kijk naar de tabel die openstaat op mijn beeldscherm. De lijst met tientallen soorten observatie-instrumenten en kind-volgsystemen staart me aan. Ik klik er eentje aan en ga naar de bijbehorende website. Hoe zou ik deze kunnen omschrijven? Hoe ga ik dit invullen in de tabel? Wanneer is het geschikt om deze te kiezen?
Door: Fleur de Jong, stagiaire afdeling primair onderwijs.
Er zijn observatielijsten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, lijsten voor de rekenontwikkeling, lijsten voor alle ontwikkelgebieden en zelfs doorlopende lijnen die t/m 13 jaar gebruikt kunnen worden. Heel leuk en nuttig allemaal. Maar wat kies je dan? Want toen ik door die jungle aan het gaan was dacht ik vaak; waar moet ik beginnen?
Twee termen in één adem
Tijdens mijn stage bij SLO kom ik ook in aanraking met deze instrumenten, systemen of hoe we het ook willen noemen. Dat laatste blijkt een moeilijk iets volgens mij. Ik heb gemerkt dat de twee termen in één adem genoemd worden. Door al die instrumenten en systemen was ik zo af en toe de weg echt wel even kwijt. Dus ik kan mij nu voorstellen hoe dat voelt als schoolbestuurder, locatiemanager, leerkracht of gastouder.
We willen graag meer overzicht geven in al die instrumenten. Zodat het ook makkelijker is om een keuze te maken. En dat het makkelijker wordt om er echt mee aan de slag te gaan.
Alleen al op het gebied van het jonge kind, is er keuze genoeg!
Overzicht
We zijn nu bezig met een update van de lijst van al die mogelijkheden die er zijn. Dat komt overzichtelijk in een tabel en zo kan iedereen zelf kijken wat belangrijk is voor de eigen situatie.
En we maken een lijst voor peuters én kleuters. Dan wordt het alweer een beetje meer overzichtelijk.
Ik hoor je denken, hoe werkt dat dan? Nou… ben je op zoek naar een systeem met een doorlopende leerlijn zodat het bijvoorbeeld binnen het integraal kindcentrum doorloopt? Dan zoek je die mogelijkheden op in de lijst. Alleen op zoek naar een observatielijst voor de rekenontwikkeling van kleuters? Dan zoek je die op in de kleutertabel. Wil je als gastouder de sociaal-emotionele ontwikkeling van jouw peuters bijhouden? Dan zoek je de opties op in de peutertabel.
Hopelijk helpt het iedereen om gemakkelijker een passende keuze te kunnen maken. Vaak kiezen mensen voor iets dat ze al kennen of dat wat de buurman gebruikt. Kijk allereerst naar wat bij jouw school of organisatie past. Wat het beste aansluit bij jullie visie en jullie manier van werken.
Na uren struinen op al die websites en het bekijken van al die beschrijvingen en honderden open tabbladen is de tabel nu bijna klaar. Mijn vriend roept dat het eten klaar is. ‘Ik moet er nog twee!’ roep ik terug. Hij wacht nog maar heel eventjes.