Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Voor de beschrijving van de stand van zaken van het schoolvak Nederlands maken we gebruik van de drieslag Beoogd-Uitgevoerd-Gerealiseerd curriculum
Lees hier meer over schrijven met peer-response: een aanpak waarbij leerlingen elkaar helpen bij het leren schrijven van teksten.
Een onderwijsprogramma dat leerlingen optimaal voorbereidt op doorstroom naar mbo of havo richt zich nadrukkelijk op functionele taalvaardigheid. Bij het (her)ontwerpen van lessen of lessenseries zijn twee uitgangspunten van belang.
De netwerkbijeenkomst van 16 november 2022 stond in het teken van basisvaardigheden taal-Nederlands en rekenen-wiskunde.
Leren schrijven met peer response is een procesgerichte aanpak van het schrijfonderwijs:
Communicatie is belangrijk in beroepssituaties. Voor veel leerlingen is het gebruiken van passende taal lastig.
Communicatie is belangrijk in beroepssituaties. Voor veel leerlingen is het gebruiken van passende taal lastig.
W&T is geen extra vak op de basisschool. Het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld (OJW) met vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek leent zich goed voor de integratie van W&T.
Generieke vaardigheden zijn vaardigheden die leerlingen bij alle vakken gebruiken. Door ze te gebruiken binnen wetenschap en technologie kunnen leerlingen deze vaardigheden verder ontwikkelen.
Sinds augustus 2010 is het referentiekader taal (en rekenen) wettelijk van kracht. Binnen het referentiekader zijn vier referentieniveaus omschreven en het is daarmee van toepassing op po, vo en mbo.
Het referentiekader taal is ingevoerd om de aansluiting tussen de sectoren te verbeteren en het taalvaardigheidsniveau te verhogen.