Referentiekader taal
Het Referentiekader taal beschrijft voor vier taaldomeinen wat leerlingen zouden moeten kennen en kunnen op verschillende momenten in hun schoolloopbaan:
- Mondelinge taalvaardigheid: gesprekken, luisteren en spreken;
- Lezen: zakelijke teksten en fictie teksten;
- Schrijven;
- Begrippenlijst en taalverzorging.
Welke niveaus zijn in het Referentiekader Taal beschreven?
Het referentiekader bestaat uit fundamentele niveaus en streefniveaus. Het fundamentele niveau (1F) is de basis die zo veel mogelijk leerlingen moeten beheersen. Het streefniveau (1S) heeft iedereen nodig om te kunnen participeren in de maatschappij.
Voor leerlingen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo gelden de volgende eindniveaus:
- 1F en 2F/1S voor primair onderwijs en speciaal onderwijs
- 2F/1S voor vmbo en mbo 1, 2 en 3
- 3F voor mbo-4 en havo
- 4F voor vwo
Eind groep 8 zouden 75% van de leerlingen voor alle vier de domeinen minimaal niveau 1F moeten beheersen en zoveel mogelijk niveau 2F/1S.
Waar vind je het Referentiekader Taal?
Referentiekader taal en rekenen (pdf, 723 kB).
Hoe werk je met Referentiekader Taal?
SLO heeft verschillende producten ontwikkeld om je te helpen met het gebruiken van het Referentiekader Taal.
- Voor het basisonderwijs: de serie Leerstoflijnen Beschreven
- Voor het voortgezet onderwijs: Kijkwijzers: beter zicht op het referentiekader taal.
link
agenda
nieuws
- Kunstzinnige oriëntatie en taal of rekenen: benut de kansen voor samenhang!10 december 2020
- SLO Context nummer 19 verschenen15 juni 2020
- Het nieuwe nummer van Tijdschrift Taal is uit16 april 2020
relevante SLO-publicaties
- Taal in de profielvakken29 april 2020
- Leesvaardigheid in het basisonderwijs13 mei 2019
- Meer samenhang in bovenbouw vmbo24 januari 2018
- Leerplankundige analyse PISA 201522 november 2017
- Schrijfvaardigheid in het basisonderwijs16 oktober 2017