Referentiekader taal
Het Referentiekader taal beschrijft voor vier taaldomeinen wat leerlingen zouden moeten kennen en kunnen op verschillende momenten in hun schoolloopbaan:
- Mondelinge taalvaardigheid: gesprekken, luisteren en spreken;
- Lezen: zakelijke teksten en fictie teksten;
- Schrijven;
- Begrippenlijst en taalverzorging.
Welke niveaus zijn in het Referentiekader Taal beschreven?
Het referentiekader bestaat uit fundamentele niveaus en streefniveaus. Het fundamentele niveau (1F) is de basis die zo veel mogelijk leerlingen moeten beheersen. Het streefniveau (1S) heeft iedereen nodig om te kunnen participeren in de maatschappij.
Voor leerlingen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo gelden de volgende eindniveaus:
- (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs: taal 1F en 2F en rekenen 1F en 1S
- vmbo: taal 2F en rekenen 2F
- havo: taal 3F en rekenen 3F
- vwo: taal 4F en rekenen 3F
- praktijkonderwijs: taal 1F en rekenen 1F
- mbo niveau 1/Entree-opleiding*, mbo niveau 2 en niveau 3: taal 2F (m.u.v. het onderdeel Fictionele, narratieve en literaire teksten) en rekenen 2F
- mbo niveau 4: taal 3F (m.u.v. het onderdeel Fictionele, narratieve en literaire teksten) en rekenen 3F.
* Het is de Entreeopleidingen ook toegestaan om onder niveau 2F te examineren.
Eind groep 8 zouden 75% van de leerlingen voor alle vier de domeinen minimaal niveau 1F moeten beheersen en zoveel mogelijk niveau 2F/1S.
Waar vind je het Referentiekader Taal?
Referentiekader taal en rekenen (pdf, 723 kB).
Hoe werk je met het Referentiekader Taal?
SLO heeft verschillende producten ontwikkeld om je te helpen met het gebruiken van het Referentiekader Taal.
- Voor het basisonderwijs: de serie Leerstoflijnen Beschreven
- Voor het voortgezet onderwijs: Kijkwijzers: beter zicht op het referentiekader taal.
Achtergronden bij het Referentiekader Taal
Hier vind je verschillende rapporten die de Expertgroep Doorlopende leerlijnen Taal en Rekenen hebben opgeleverd:
- het hoofdrapport ‘Over de drempels met taal en rekenen’ uit 2008 met een algemene verantwoording
- het deelrapport ‘Over de drempels met taal’ uit 2008 met een verantwoording over het deel Taal
- het rapport ‘Een nadere beschouwing’ uit 2009
link
agenda
relevante SLO-publicaties
- Leesvaardigheid in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs13 februari 2023
- Domeinbeschrijving leesvaardigheid onderbouw vo30 november 2021
- Schrijfonderwijs op peil4 maart 2021
- Taal in de profielvakken29 april 2020
- Leesvaardigheid in het basisonderwijs13 mei 2019