Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In groep 3 en 4 leren kinderen te reageren op de inhoud van teksten en leren deze te waarderen. Het accent ligt op het waarderen van de inhoud. Aanvankelijk gaat het net als in groep 1 en 2 om emotionele reacties. Vanaf groep 4 wordt er een begin gemaakt met praten over tekstkenmerken.
De leerlingen koppelen eigen kennis (‘kennis van de wereld’) en ervaringen aan de inhoud van de tekst. Het gaat om kennis van het onderwerp en (bij verhalen en gedichten) ook om eigen gevoelens, ideeën, angsten, dromen, wensen, verlangens, normen en waarden.
De activiteiten in groep 7/8 bouwen voort op groep 5/6: leerlingen breiden hun kennis (wat is waar te vinden) en hun vaardigheden (je weg vinden in aanbod en bronnen) uit. Ze bezoeken zelfstandig de bibliotheek en de schoolmediatheek. Ze leren hoe webpagina’s in elkaar zitten (functie en opbouw) met zoekvensters, menu’s en hyperlinks.
Een gezonde leefstijl is geen alles-of-niks-kwestie, maar een kwestie van gedrag, een proces van voortdurend keuzes maken in wisselende situaties.
Creativiteit is het scheppend vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke maar toepasbare oplossingen voor bestaande problemen te vinden.
Hoe breng je de onderwijskwaliteit in beeld? Wat is daarbij belangrijk? Vragen waar Hub Noord-Brabant met haar vijf scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs al jaren mee bezig is. Het is een kijkje in hun (onderwijs)keuken. En laat zien hoe belangrijk het is om blijvend opbrengsten in beeld te brengen, om regelmatig de eigen kwaliteit te toetsen en om aansluiting te zoeken bij actuele ontwikkelingen, in dit geval rondom inclusiever onderwijs.