Over digitale geletterdheid
Digitale geletterdheid wordt steeds belangrijker
In onze digitale samenleving waarin technologie en media een belangrijke plaats hebben, is het niet alleen nodig om geletterd te zijn, maar ook om digitaal geletterd te zijn. Pas dan kun je als actieve, verantwoordelijke en zelfstandige deelnemer hierin functioneren. Het is daarom gewenst dat kinderen kennis krijgen van digitale technologie en dat ze vaardigheden ontwikkelen in het omgaan hiermee.
Wat is digitale geletterdheid? Wanneer ben je digitaal geletterd? Waarom is digitaal geletterd zijn belangrijk? En welke uitdagingen zijn er voor het onderwijs?
Hier vind je een antwoord op deze vragen.
Wat is digitale geletterdheid?
Digitale geletterdheid is net als geletterdheid een combinatie van kennis en verschillende vaardigheden. Bij digitale geletterdheid gaat het om:
- kennis verwerven over digitale technologie en digitale media
- omgaan met digitale technologie en digitale media
- kritisch en (zelf)bewust gebruiken van de mogelijkheden van digitale technologie en digitale media
- inschatten van kansen en risico’s die het gebruik van digitale technologie en digitale media met zich meebrengt
Niet alleen kennis en vaardigheden, maar ook een passende kritische houding is van belang. Bij digitale geletterdheid is het belangrijk dat leerlingen kunnen omgaan met complexe situaties en situaties die voor meerdere uitleg vatbaar zijn. Dat ze doorzetten bij lastige en open problemen waarbij digitale technologie behulpzaam kan zijn. Dat ze (digitaal) kunnen samenwerken om een gezamenlijk doel te bereiken. En dat ze ondernemend zijn en op zoek gaan naar nieuwe kennis en toepassingsmogelijkheden.
Kennis verwerven over digitale technologie en digitale media
Kennis van digitale technologie is de basis die leerlingen nodig hebben om zich bewust, kritisch en actief op te kunnen stellen in de digitale samenleving en om bewust, verantwoordelijk, kritisch en creatief gebruik te kunnen maken van digitale technologie.
Omgaan met digitale technologie en digitale media
Door te leren hoe digitale technologie werkt, leren leerlingen problemen op te lossen en systematisch te zoeken naar informatie. Leerlingen hebben in hun hele schoolloopbaan en in de rest van hun leven profijt van deze vaardigheden. Ze kunnen daarmee zelf actief participeren in de digitale samenleving en uiting geven aan hun eigen persoonlijkheid en creativiteit.
Kritisch en (zelf)bewust gebruiken van de mogelijkheden van digitale technologie en digitale media
Leerlingen worden zo in staat gesteld om hun houding ten opzichte van de plaats en betekenis van digitale technologie voor veel aspecten van de samenleving te ontwikkelen. Ze denken na over de betekenis van digitale technologie voor hun eigen leven en voor de vorming van hun eigen identiteit.
Bewust omgaan met media, identiteit, ethiek en veiligheid zijn grote thema's waar leerlingen mee in aanraking komen. Behalve dat leerlingen leren nadenken over de risico's, leren ze ook hoe doorbraken in de digitale technologie het leven kunnen beïnvloeden en verrijken. Ze leren dat het maken van keuzes altijd waardengedreven is en dat daarbij de persoonlijke, maatschappelijke, economische en andere waarden tegen elkaar afgewogen moeten worden.
Inschatten van kansen en risico’s die het gebruik van digitale technologie en digitale media met zich meebrengt
Leerlingen doorlopen een ontwerp- en maakproces. Ze ontdekken hun eigen mogelijkheden, talenten en kwaliteiten. Ze leren creatief denken, samenwerken en ze benutten hun kennis en vaardigheden in nieuwe situaties. Dit is een continu ontwikkelproces, waarbij leerlingen uitdagingen leren om te zetten in nieuwe mogelijkheden. Leerlingen ontwikkelen een onderzoekende en coöperatieve houding die in het vervolgonderwijs en in de samenleving steeds meer gevraagd wordt. Leerlingen nemen deel aan een samenleving waarin digitale technologie een grote en groeiende invloed heeft. Digitale technologie krijgt zo waarde voor het leerproces, de persoonsvorming en de loopbaan van de leerling.
Wanneer ben je digitaal geletterd?
Digitaal geletterd ben je niet zomaar, je bent digitaal geletterd wanneer je bewust, verantwoordelijk, kritisch en creatief gebruik kunt maken van digitale technologie, digitale media en andere technologieën. Deze kennis en vaardigheden zijn nodig om toegang te krijgen tot informatie en om actief te kunnen deelnemen aan de samenleving nu en in de toekomst. Daarbij moet je je bewust zijn van de razendsnelle ontwikkelingen op dit gebied.
Waarom is digitale geletterdheid maatschappelijk van belang?
Data zijn een belangrijke grondstof geworden in de moderne wereld"
In de huidige samenleving is het belangrijk dat mensen digitaal geletterd zijn omdat ICT steeds belangrijker is in leven en werken van mensen. Zo is de wijze waarop mensen met elkaar communiceren door het gebruik van ICT sneller en intensiever. Mensen zijn ook minder afhankelijk van de gevestigde media en producenten omdat informatie overal online te vinden is en iedereen producent van informatie kan zijn. Allerlei nieuwe technologie is aanleiding voor nieuwe juridische vraagstukken en brengt privacy kwesties met zich mee waarmee je moet kunnen omgaan als je daarmee te maken krijgt.
De ontwikkeling van ICT gaat in hoog tempo verder. In het bedrijfsleven zijn bedrijfstakken ingrijpend veranderd door het gebruik van ICT. Robotisering, de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en nano-computers luiden een volgende fase van ontwikkeling in. Die gaat nog meer invloed hebben op het alledaagse leven, het werk, de economie en de samenleving.
Uitdaging voor het onderwijs
Veel mensen bezitten onvoldoende kennis en vaardigheden om kritisch gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden van digitale technologie. Vaak wordt gedacht dat jongeren wel digitaal vaardig zijn. Maar dat is niet altijd zo. Jongeren zijn vaardig in het bedienen van apparaten als tablets en smartphones, maar zijn zich vaak niet bewust van de werking, alle mogelijkheden, beperkingen en risico's van de technologie.
Onderwijs in digitale geletterdheid is belangrijk om te voorkomen dat leerlingen digitaal laaggeletterd blijven of zelfs digitaal analfabeet (digibeet). Daarnaast kan het onderwijs in digitale geletterdheid leerlingen bekend maken met de wereld van informatietechnologie en hun belangstelling daarvoor wekken. Dat kan van belang zijn bij het bestrijden van het (groeiend) tekort aan ICT’ers in het onderwijs en het bedrijfsleven.
Werken aan de digitale geletterdheid van kinderen is een flinke uitdaging voor het onderwijs. Het vraagt om vanuit een weloverwogen visie op digitale geletterdheid goed te bekijken hoe je hier aandacht aan besteed. Hoe implementeren we dit en wat vraagt het van de leerkrachten en van schoolleiders? Deze websitepagina's kunnen je daarbij helpen.