Wetenschappelijke houding - Aspecten van houding

9 oktober 2019

NB  Voor alle gedragskenmerken geldt dat deze zich met het toenemen van de leeftijd verder ontwikkelen

WILLEN WETEN

Gedragskenmerken van het kind:

nieuwsgierig

  • heeft initiële/brede interesse waarbij het zich verwondert over zaken, zich veel afvraagt en leergierig is
  • stelt veel vragen

gemotiveerd

  • is intrinsiek gemotiveerd en werkt met passie en plezier
  • wil onverstoorbaar doorwerken, ook als het tijd is aan het eind van de les
  • is geconcentreerd, werkt met 'tong uit de mond' en laat zich niet door de omgeving storen
  • vraagt wanneer het verder mag gaan en gaat ook thuis verder met de opdracht
  • is enthousiast voor veel vakgebieden

KRITISCH WILLEN ZIJN

Gedragskenmerken van het kind:

observerend

  • is oplettend, opmerkzaam en volgt vreemde verschijnselen
  • observeert objectief en precies

(bij jonge kinderen)

  • werkt non-verbaal
  • handelt ongecontroleerd
  • is oplettend en aandachtig
  • is snel en opmerkzaam
  • werkt nauwkeurig op kleuterniveau

(bij oudere kinderen)

  • discussieert kritisch over materiaalgebruik in het prototype

objectief

  • staat open voor invloeden van buiten en voor nieuwe ideeën
  • is bereid om te leren van de ander en 'open minded'
  • is onbevooroordeeld

nauwkeurig

  • is netjes en nauwgezet (technisch, mathematisch, taalgebruik), consciëntieus en heeft een drang naar perfectie

(bij oudere kinderen)

  • werkt de globale ontwerpschets nauwkeurig uit in een ontwerptekening op schaal (met rekenmachine)
  • begint opnieuw als het nog niet zint

kritisch naar anderen

  • is kritisch naar medeleerlingen en de leraar
  • is kritisch over bronnen en bestaande ideeën
  • wil zaken van verschillende kanten bekijken en verschillende opvattingen leren kennen

(bij oudere kinderen)

  • is kritisch op het stellen van vragen
  • reageert naar medeleerlingen om het goed te doen en nauwkeurig/precies te zijn

kritisch op zichzelf

  • is kritisch op eigen ideeën
  • is kritisch op eigen werk
  • kan omgaan met kritiek van anderen, met eigen onzekerheid en onwetendheid
  • is kritisch op het eigen materiaalgebruik

WILLEN BEGRIJPEN

Gedragskenmerken van het kind:

begrijpen

  • gaat op zoek naar de oorzaak of reden van iets

(bij jongere kinderen)

  • vraagt van alles. Waarom? Hoe zit dat? etc.
  • haalt dingen uit elkaar
  • bekijkt dingen/werk van anderen en wil weten hoe het zit

(bij oudere kinderen)

  • door onderwerp uit te pluizen en te doorgronden, op zoek gaan naar de oorzaak of de reden van iets (Waarom? Waardoor? Waartoe? Hoe?)

overzicht

  • overziet het werk (van anderen) en plaatst het in een kader

VERNIEUWEND WILLEN ZIJN

Gedragskenmerken van het kind:

origineel

  • gaat een eigen richting uit
  • maakt niet alleen dingen na, doet niet alleen na, maar werkt ook eigen ideeën
  • voegt zelfstandig originele aspecten toe in een ontwerp

onconventioneel

  • treedt buiten de bestaande kaders
  • heeft lef en staat open voor onbekendheid

innovatief

  • heeft oorspronkelijke, originele gedachten en nieuwe ideeën die anders mogen zijn
  • voegt (in overleg) vernieuwende elementen toe aan een ontwerp

associatief

  • is creatief, intuïtief en flexibel

WILLEN BEREIKEN

Gedragskenmerken van het kind:

initiatiefrijk

  • bedenkt veel verschillende dingen
  • begint en probeert opnieuw als het niet lukt
  • is ondernemend

persistent

  • werkt hard en is een doorzetter

geduld

  • werkt geduldig en verwacht niet te snel resultaat

ambitieus

  • weet eigen doelen te stellen

energiek

  • wil er voor gaan

gedreven

  • is grondig en vastberaden
  • zoekt vasthoudend naar een oplossing voor een probleem

WILLEN DELEN

Gedragskenmerken van het kind:

sociaal

  • is gericht op samenwerking
  • verdeelt taken onder groepsleden en houdt zich aan afspraken
  • is bereid om te leren van de ander
  • vertelt over ervaringen aan klasgenoten en anderen

overtuigend

  • stelt problemen aan de orde
  • legt probleem uit en overtuigt anderen van eigen ideeën
  • stelt plenair vragen