Wetenschappelijke houding - Aspecten van houding
9 oktober 2019
NB Voor alle gedragskenmerken geldt dat deze zich met het toenemen van de leeftijd verder ontwikkelen
WILLEN WETEN
Gedragskenmerken van het kind:
nieuwsgierig
- heeft initiële/brede interesse waarbij het zich verwondert over zaken, zich veel afvraagt en leergierig is
- stelt veel vragen
gemotiveerd
- is intrinsiek gemotiveerd en werkt met passie en plezier
- wil onverstoorbaar doorwerken, ook als het tijd is aan het eind van de les
- is geconcentreerd, werkt met 'tong uit de mond' en laat zich niet door de omgeving storen
- vraagt wanneer het verder mag gaan en gaat ook thuis verder met de opdracht
- is enthousiast voor veel vakgebieden
KRITISCH WILLEN ZIJN
Gedragskenmerken van het kind:
observerend
- is oplettend, opmerkzaam en volgt vreemde verschijnselen
- observeert objectief en precies
(bij jonge kinderen)
- werkt non-verbaal
- handelt ongecontroleerd
- is oplettend en aandachtig
- is snel en opmerkzaam
- werkt nauwkeurig op kleuterniveau
(bij oudere kinderen)
- discussieert kritisch over materiaalgebruik in het prototype
objectief
- staat open voor invloeden van buiten en voor nieuwe ideeën
- is bereid om te leren van de ander en 'open minded'
- is onbevooroordeeld
nauwkeurig
- is netjes en nauwgezet (technisch, mathematisch, taalgebruik), consciëntieus en heeft een drang naar perfectie
(bij oudere kinderen)
- werkt de globale ontwerpschets nauwkeurig uit in een ontwerptekening op schaal (met rekenmachine)
- begint opnieuw als het nog niet zint
kritisch naar anderen
- is kritisch naar medeleerlingen en de leraar
- is kritisch over bronnen en bestaande ideeën
- wil zaken van verschillende kanten bekijken en verschillende opvattingen leren kennen
(bij oudere kinderen)
- is kritisch op het stellen van vragen
- reageert naar medeleerlingen om het goed te doen en nauwkeurig/precies te zijn
kritisch op zichzelf
- is kritisch op eigen ideeën
- is kritisch op eigen werk
- kan omgaan met kritiek van anderen, met eigen onzekerheid en onwetendheid
- is kritisch op het eigen materiaalgebruik
WILLEN BEGRIJPEN
Gedragskenmerken van het kind:
begrijpen
- gaat op zoek naar de oorzaak of reden van iets
(bij jongere kinderen)
- vraagt van alles. Waarom? Hoe zit dat? etc.
- haalt dingen uit elkaar
- bekijkt dingen/werk van anderen en wil weten hoe het zit
(bij oudere kinderen)
- door onderwerp uit te pluizen en te doorgronden, op zoek gaan naar de oorzaak of de reden van iets (Waarom? Waardoor? Waartoe? Hoe?)
overzicht
- overziet het werk (van anderen) en plaatst het in een kader
VERNIEUWEND WILLEN ZIJN
Gedragskenmerken van het kind:
origineel
- gaat een eigen richting uit
- maakt niet alleen dingen na, doet niet alleen na, maar werkt ook eigen ideeën
- voegt zelfstandig originele aspecten toe in een ontwerp
onconventioneel
- treedt buiten de bestaande kaders
- heeft lef en staat open voor onbekendheid
innovatief
- heeft oorspronkelijke, originele gedachten en nieuwe ideeën die anders mogen zijn
- voegt (in overleg) vernieuwende elementen toe aan een ontwerp
associatief
- is creatief, intuïtief en flexibel
WILLEN BEREIKEN
Gedragskenmerken van het kind:
initiatiefrijk
- bedenkt veel verschillende dingen
- begint en probeert opnieuw als het niet lukt
- is ondernemend
persistent
- werkt hard en is een doorzetter
geduld
- werkt geduldig en verwacht niet te snel resultaat
ambitieus
- weet eigen doelen te stellen
energiek
- wil er voor gaan
gedreven
- is grondig en vastberaden
- zoekt vasthoudend naar een oplossing voor een probleem
WILLEN DELEN
Gedragskenmerken van het kind:
sociaal
- is gericht op samenwerking
- verdeelt taken onder groepsleden en houdt zich aan afspraken
- is bereid om te leren van de ander
- vertelt over ervaringen aan klasgenoten en anderen
overtuigend
- stelt problemen aan de orde
- legt probleem uit en overtuigt anderen van eigen ideeën
- stelt plenair vragen