Kanttekeningen natuurkunde

15 oktober 2024

Over hogere denkvaardigheden bestaan verschillende misvattingen.

  1. Je zou bij een opdracht altijd op het laagste denkniveau uit de taxonomie van Bloom moeten beginnen (zie hogere denkvaardigheden en de taxonomie van Bloom). Dus met vragen waarin de leerlingen feitelijke kennis moeten reproduceren (herinneren), iets moeten uitleggen (begrijpen) of hun kennis in een bekende situatie moeten toepassen (toepassen). Dat is niet het geval. Leerlingen kunnen direct  een analyse-, evaluatie- of creëeropdracht krijgen. Uiteraard moet de leerling bij zo'n opdracht vaak een beroep doen op feitelijke, conceptuele en procedurele kennis uit het domein van de lagere denkvaardigheden.
  2. Opdrachten die betrekking hebben op hogere denkvaardigheden zijn alleen voorbehouden aan leerlingen uit hogere leerjaren of aan leerlingen van het hoogste niveau. Dat is niet zo. Voor elk niveau en leerjaar kun je opdrachten ontwikkelen die betrekking hebben op hogere denkvaardigheden.

Om groei in hogere denkvaardigheden mogelijk te maken is het belangrijk leerlingen van het begin af aan ermee te laten werken. Bij de uitgewerkte opdrachten voor natuurkunde worden steeds suggesties gegeven voor alternatieve uitwerkingen.