Zoeken
verfijn de resultaten
Bij de verschillende fragmenten op deze website staat steeds eenonderwijsbehoefte benoemd. Deze suggesties voor de onderwijsbehoefte zijn niet voorgekomen uit een totaal analyse van de leesontwikkeling van het kind, maar gebaseerd op de inhoud van het fragment van het leesgesprek.
Onder leesattitude wordt de intentie om te lezen, de houding ten opzichte van het lezen, verstaan. Dit hangt samen met hoe vaak een leerling leest, met de motivatie om te lezen en met de leesvaardigheid. Een positievere leesattitude leidt tot meer lezen.
Bij opbrengstgericht werken is het monitoren van de leerresultaten en het daarop aanpassen van het onderwijsaanbod van belang. Door de focus in het onderwijsbeleid op opbrengstgericht werken is er een sterke nadruk op toetsen komen te liggen.
Formatieve evaluatie is simpel gezegd het geven van feedback aan leerlingen met het doel het leren te ondersteunen.
Leerlingen hebben belangrijke informatie over de inhoud en beleving van het leerproces dat zij in het onderwijs ondergaan en leerkrachten kunnen eigenlijk niet zonder die informatie, als zij onderwijs op maat willen geven en af willen stemmen op de leerlingen in hun groep. Het voeren van (reflectie)gesprekken is daarbij een belangrijk middel om tot uitwisseling met leerlingen te komen.