Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
O&O is het vak waarin leerlingen leren onderzoeken en ontwerpen aan de hand van levensechte vraagstukken afkomstig van een (of meerdere) probleemeigenaar(s). Deze interdisciplinaire vraagstukken zijn rechtstreeks verbonden met maatschappelijke ontwikkelingen en praktijken en vereisen natuurwetenschappelijke en technologische aanpak en inhouden. Vanuit diverse perspectieven, waarbij de creativiteit wordt gestimuleerd, werken de leerlingen aan waardevolle oplossingen voor de toekomst. Naast leren onderzoeken en ontwerpen ontwikkelen leerlingen zich op een groot aantal andere gebieden. Bij O&O werken leerlingen in teamverband op projectmatige basis. Het werken aan vraagstukken afkomstig uit het echte werkveld en de reflectie daarop helpt de leerlingen bij de voorbereiding op natuurwetenschappelijke of technische vervolgopleidingen. Ze maken kennis met diverse beroepen door het contact met experts, bedrijven en instellingen.
Het vak O&O bestaat op havo en vwo. Het maakt van leerjaar 1 tot en met het examenjaar onderdeel uit van het curriculum op school. Het pgp-T havo is gericht op leerjaar 4 en 5. Evenals het pgp-T havo is het een profielkeuzevak in de profielen Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek en een keuzevak in het vrije deel van de andere profielen. O&O wordt eveneens afgesloten met een schoolexamen.
In het vak O&O ligt, vergeleken met de pgp-T, de nadruk sterker op de natuurwetenschappelijke en technologische concepten, denkwijzen en vakvaardigheden. LOB is in het pgp-T havo sterk gepositioneerd doordat alle loopbaancompetenties als eindtermen in het examenprogramma zijn verwerkt. In het vak O&O maakt LOB onderdeel uit van het bredere domein van zelfontwikkeling.
De kandidaat kan aangeven op welke wijze natuurwetenschappelijke kennis in studie en beroep wordt gebruikt en kan mede op basis daarvan zijn belangstelling voor studies en beroepen onder woorden brengen.
De kandidaat kan in contexten een beargumenteerd oordeel geven over een situatie in de natuur of een technische toepassing, en daarin onderscheid maken tussen wetenschappelijke argumenten, normatieve maatschappelijke overwegingen en persoonlijke opvattingen.
De inhoud van het vak biologie moet om meer dan één reden op de inhoud van de andere natuurwetenschappelijke vakken afgestemd worden.
De actualisatie voor de vakken Nederlands, moderne vreemde talen (Engels, Duits, Frans, Spaans), wiskunde havo en vwo, natuurwetenschappelijke vakken en maatschappijleer is in voorjaar 2022 gestart. Omwille van de samenhang met Nederlands en de moderne vreemde talen, is in januari 2023 ook de actualisatie van Fries, klassieke talen en de moderne vreemde talen Arabisch, Chinees, Italiaans, Russisch en Turks gestart.
In opdracht van het ministerie worden vanaf schooljaar 2023-2024 voorbereidingen getroffen om ook de examenprogramma’s van andere vakken geactualiseerd. Besluitvorming daarover moet nog plaatsvinden.