Zoeken
verfijn de resultaten
Het examenprogramma Geschiedenis en Staatsinrichting voegt zich niet (geheel) naar het kader van tijdvakken en kenmerkende aspecten, zoals dat voor de onderbouw vo en de bovenbouw havo/vwo geldt.
Taal mag geen struikelblok vormen om tot begrip van zaakvakken te komen. Aandacht voor taal zou leerlingen juist moeten ondersteunen bij het leren van de zaakvakken.
Steeds meer scholen kiezen er voor om wereldoriënterende thema's te verbinden aan het taalonderwijs. In een thema of project werken leerlingen gedurende langere tijd aan een 'levensecht' vraagstuk, waarbij ze zowel werken aan taaldoelen als aan doelen uit andere vakken.
Een domein als verhoudingen vraagt om een heel andere taalvaardigheid dan bijvoorbeeld het domein meten & meetkunde. Welke taal staat precies centraal in een rekenles? Hoe kan een leerkracht 'door een taalbril' een rekenles voorbereiden? En welke talige ondersteuning is nodig tijdens de interactie met leerlingen? Op verschillende scholen zijn leerkrachten met deze vragen aan de slag gegaan.
Richtinggevend voor het vak Geschiedenis en staatsinrichting in de onderbouw vmbo zijn in de eerste plaats de kerndoelen zoals die geformuleerd zijn voor het leergebied Mens en Maatschappij (36 t/m 47)
Leerdoelenkaarten voor het leergebied M&M voor een doorlopende leerlijn van po naar onderbouw vmbo en havo/vwo - 10-14 onderwijs