Zoeken
verfijn de resultaten
Langs welke weg zijn de eindniveaus 1F en 1S/2F te bereiken? Hoe is de opbouw van de leerstof voor de verschillende domeinen over de groepen 1 tot en met 8? Op deze vraag geeft SLO een antwoord in een reeks van vier publicaties die steeds één van de vier taaldomeinen uit het referentiekader behandelen.
Om goed te kunnen participeren in de samenleving is geletterdheid onontbeerlijk: leerlingen moeten leren omgaan met een grote diversiteit aan gesproken en geschreven teksten.
10-14 onderwijs is voor leerlingen van 10 tot 14 jaar. Leerlingen van groep 7 en 8 en leerlingen van klas 1 en 2 zitten samen op school. Primair en voortgezet onderwijs ontmoeten elkaar in 10-14.
Er is geen definitie van het begrip 'taalzwakke leerling'. Doorgaans duiden we met deze term op leerlingen die achterblijven ten opzichte van het niveau dat van hen verwacht wordt.
Op 25 maart vond de eerste netwerkmiddag van het LNT plaats rondom Meertaligheid op de basisschool. Een indruk van de bijdragen.
Op 30 maart vond de tweede netwerkmiddag van het LNT plaats rondom Meertaligheid op de basisschool. Een indruk van de bijdragen.
Impressie van de sessie van het Landelijk Netwerk Taal met als thema ‘De taaldomeinen onderzocht’, 15 april 2021, door Rianne de Wit.
Sinds augustus 2010 is het referentiekader taal (en rekenen) wettelijk van kracht. Binnen het referentiekader zijn vier referentieniveaus omschreven en het is daarmee van toepassing op po, vo en mbo.
Het referentiekader taal is ingevoerd om de aansluiting tussen de sectoren te verbeteren en het taalvaardigheidsniveau te verhogen.
Informatie en bronnen rond taalbeleid. Taalbeleid is de structurele en strategische poging van een schoolteam om de onderwijspraktijk aan te passen aan de taalleerbehoeften van de leerlingen, met het oog op het bevorderen van hun algemene ontwikkeling en het verbeteren van hun onderwijsresultaten.
De meeste leraren zullen de leesontwikkeling van hun kinderen volgen via leesvaardigheidstoetsen uit het leerlingvolgsysteem of uit methodes. Deze toetsen zijn summatief: je beoordeelt wat de leerling bereikt heeft aan het eind van een programmaonderdeel of bepaalde leerstof.