Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De leerlingen leren bij de doelen onder 'mondeling taalonderwijs' en 'schriftelijk taalonderwijs' strategieën te herkennen, te verwoorden, te gebruiken en te beoordelen.
Zowel bij lezen als bij schrijven is het van belang dat de leraar voorbeeldgedrag laat zien. Hoe kun je als lezer of schrijver een tekst aanpakken? In beide gevallen kun je spreken van modeling, dat is de ‘analyse van de tekst’.
Leesvoorkeuren ontwikkelen zich bij kinderen individueel, thuis, op school, in de bibliotheek. Een ruim aanbod, zowel fysiek als in activiteiten, beïnvloedt de leesvoorkeur van kinderen. Behalve belangstelling van een kind is ook de techniek van het lezen van invloed op de leesvoorkeur.
Kinderen voelen zich lang niet altijd eigenaar van hun eigen leerproces. Vaak zijn ze bezig met dingen waar ze niet direct de functie van inzien en waar ze ook niet altijd voor gemotiveerd zijn.
In onderstaande tabel staan de ERK streefniveaus (lezen, luisteren, gesprekken voeren en schrijven) die aan het einde van het vmbo voor Duits haalbaar worden geacht.