Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
SLO vroeg in het kader van het project Na Pisa de Lente enkele wetenschappers naar de belangrijkste inzichten en ontwikkelde vijf kennisclips.
"Er zijn veel goede initiatieven om lezen te bevorderen, maar van cruciaal belang voor goed leesonderwijs is een doorlopende leerlijn van po tot en met vo", stellen de taalexperts en curriculumontwikkelaars Joanneke Prenger en Gerdineke van Silfhout van SLO. "We moeten toe naar leesonderwijs dat kinderen en jongeren motiveert en aanzet tot diep geconcentreerd lezen, zodat ze de samenhang en de betekenis van een tekst ervaren. Een goede leesvaardigheid is immers essentieel voor persoonlijk leven, een succesvolle schoolcarrière en voor het functioneren in de maatschappij."
Artikel uit Van Twaalf tot Achttien maart 2021
De leesvaardigheid en de leeshouding van veel leerlingen laten te wensen over. Recent onderzoek laat zien dat nogal wat leerlingen met een zwakke leesvaardigheid en een ontoereikende woordenschat het VO binnenkomen. Het lezen van schoolboekteksten van andere vakken dan Nederlands, is bijvoorbeeld voor veel leerlingen problematisch.
Het doel van ons leesonderwijs is om van leerlingen vaardige en gemotiveerde lezers te maken die informatie in een tekst kunnen opzoeken, verbanden tussen alinea’s kunnen leggen, de kwaliteit en betrouwbaarheid van een tekst kunnen beoordelen en kunnen reflecteren op inhoud en vorm van een tekst.
Om jezelf verder te verdiepen in het ERK zijn er verschillende mogelijkheden.
Het domein Lezen wordt in het referentiekader (net als de domeinen Mondelinge taalvaardigheid en Schrijven) beschreven aan de hand van de een indeling.
In het reguliere basisonderwijs zijn scholen verplicht een eindtoets af te nemen. Alle leerlingen van groep 8 maken de toets.