Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Het voeren van (lees)gesprekken kan een belangrijke manier zijn om leerlingen meer zeggenschap te geven over hun eigen leren en hen bewuster te maken van wat en hoe ze leren. Leesgesprekken stimuleren namelijk het metacognitief handelen (het denken over het denken en eigen handelen).
Ben je op zoek naar meer informatie over samenhang? We reiken je graag wat bronnen aan."
De kern en de negen draden van het spinnenweb verwijzen naar tien onderdelen van het curriculum die nodig zijn bij het (plannen van) leren door leerlingen. De curriculumniveaus (macro, meso en micro) verwijzen naar verschillende systeemniveaus waarop afspraken kunnen worden vastgelegd over het curriculum.
Het Driestar College ontwikkelde op basis van het lesvoorbeeld over de dierentuin een korte lessenserie functioneel lezen rond dieren.
De leerlingen moeten voor deze exameneenheid dus een persoonlijke reactie kunnen geven op gelezen fictie, waarbij de inhoud van het fictiewerk een belangrijk uitgangspunt is.
Op basisschool Het Talent is het team overgestapt op thematisch onderwijs. Op O.B.S. De Vlinder gebruiken ze begrijpend leesstrategieën bij aardrijkskunde.