Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Dit informatieplein biedt een leerplankader en geeft houvast bij de invulling en borging van het leerplan (curriculum) voor het jonge kind (2 tot 7 jarigen) op voor- en vroegschoolse instellingen.
Een visie vormt de basis voor het geven van educatie/onderwijs aan jonge kinderen. Als die visie onduidelijk is, is de kans groot dat professionals (pm-ers/leerkrachten) wel goed ‘onderwijs’ realiseren, maar onvoldoende samenhang als team vanuit een gezamenlijk kader aanbrengen.
Bij het versterken van het leerplankundig denken en handelen in de voor- en vroegschoolse educatie spelen leermiddelen en materialen een cruciale rol. Leermiddelen kunnen gezien worden als belangrijke 'dragers van het leerplan'.
Wat zijn zinvolle doelen om aan te werken in deze laatste periode van het schooljaar als het gaat om je aanbod aan kinderen in groep 1-2?
Kinderen tussen 3 en 8 jaar met behoefte aan specifieke opvang gelet op begeleiding en instructie.
SLO heeft voor het jonge kind (fase 1) bij ieder leergebied een inhoudskaart ontwikkeld met een overzicht van het mogelijke aanbod in de vorm van aanbodsdoelen. Deze doelen geven een richting waarin kinderen onderwerpen verkennen en ermee leren omgaan.
SLO organiseert twee keer per jaar een netwerkdag voor onderwijsadviseurs met specialisme jonge kind. Dit zijn adviseurs die medewerkers van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven (pedagogisch medewerkers/pedagogen) en leraren van groep 1 en 2, onderbouwcoördinatoren/ intern begeleiders uit het basisonderwijs begeleiden.
‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.’ Dat is het thema van De Media Ukkie Dagen (26 maart t/m 2 april 2021). De projectgroep het Jonge kind van SLO werkt aan een inhoudskaart Digitale geletterdheid en peuters. SLO zoekt daar voor inspirerende verhalen, voorbeelden of ervaringen.
Vier jaar lang bouwden medewerkers van basisscholen, peutercentra (inclusief voorscholen) en kinderopvangorganisaties in Utrecht via professionalisering aan de kwaliteit van de educatie voor het jonge kind. Een jaar na de afronding kijken we met betrokkenen terug: wat is er in de praktijk van terug te zien? Wat kunnen anderen ervan leren?