Financiële geletterdheid
Aandacht voor financiële redzaamheid voor leerlingen in het praktijkonderwijs en vmbo-bb/kb is hard nodig. In de snel veranderende en digitale maatschappij wordt het steeds belangrijker dat leerlingen essentiële (financiële) vaardigheden ontwikkelen.
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) heeft leerdoelen en competenties voor jongeren geformuleerd over het omgaan met geld. Deze hebben als uitgangspunt gediend bij het ontwikkelen van themakaarten voor 12-14 jarigen. Deze themakaarten bieden pro en vmbo bb/kb docenten handvatten om aan financiële thema’s te werken gekoppeld aan executieve functies, zoals goed plannen en het leren beheersen van je impulsen. Er zijn ook elf kaarten ontwikkeld die een beeld geven hoe executieve functies een rol kunnen spelen bij het beter leren omgaan met geld en het versterken van executieve functies voor jongeren in de leeftijd 12-17 jaar. Zo ontstaat een publicatie en e-zine met handvatten die leraren kunnen gebruiken om de financiële redzaamheid van hun leerlingen te bevorderen zodat ze beter de regie over hun eigen (financiële) leven kunnen voeren.