Waaraan voldoet een goede schrijfopdracht?

9 december 2019

Je wil leerlingen uitdagen om met vertrouwen en enthousiasme aan een tekst te werken. Wat voor schrijfopdrachten helpen daarbij? We zetten een aantal belangrijke kenmerken op een rij.

  • Het is belangrijk dat de schrijfopdracht een helder communicatief doel heeft. Zo weten leerlingen of ze om informatie moeten vragen, een instructie moeten geven of iemand moeten overtuigen. Geef de schrijfopdracht een realistische context, dan wordt het doel direct duidelijk.
  • Een e-mail naar een goede vriend verschilt in toon, woordkeuze en informatiedichtheid van een formele e-mail naar een werkgever voor een bijbaan. Leerlingen leren rekening houden met hun publiek in zowel de voorbereidende fase, tijdens het schrijven, als erna. En ze checken of de boodschap goed is overgekomen.
  • Een schrijfopdracht moet geen losse opdracht zijn. Om van leerlingen goede schrijvers te maken bed je de opdracht in een lessenserie in. De lessenserie begint met het verhelderen van leerdoelen en succescriteria met de leerlingen. De succescriteria geven leerlingen handvatten bij het schrijven van een tekst en bij het begrijpen en verwerken van feedback. Wat leer ik? Waar moet het product aan voldoen? En wat kan ik nog verbeteren?
  • Hoe wil je leerlingen gedurende meerdere jaren begeleiden in het schrijven? Welke communicatieve doelen, tekstsoorten en inhouden wil je in toenemende moeilijkheid aan bod laten komen? Om leerlingen een echte ontwikkeling in schrijven te laten doormaken bed je een schrijfopdracht ook in een leerlijn in.

Docente Nederlands Ilona de Milliano en SLO'er Inge Jansen hebben een schrijfopdracht (pdf, 201 kB) ontwikkeld waarin leerlingen een satirisch nieuwsbericht moeten schrijven. In het schema vind je meer voorbeelden van schrijfopdrachten Nederlands en Engels.

Zelf aan de slag? Gebruik het format (docx, 73 kB) voor het ontwerpen van een schrijfopdracht.

Zijn jouw schrijfopdrachten uitdagend, inspirerend, vernieuwend, baanbrekend en hemelbestormend en denk je: toch even kijken of ik op de goede weg zit?
Of ben je voorzichtig begonnen met het ontwikkelen van een leerlijn schrijfvaardigheid en ben je benieuwd naar waar een goede schrijfopdracht aan kan voldoen?
Bekijk de checklist (pdf, 602 kB) en je hebt meteen een handig overzicht van wat goed gaat en wat beter kan.