Nederlands so
thema's

vakspecifieke trendanalyse Nederlands
SLO voert periodiek trendanalyses uit per vakgebied resulterend in een publicatie met daarin de stand van zaken en de ontwikkelingen per vakgebied.

taalzwakke leerlingen
Er is geen algemeen geaccepteerde definitie van het begrip 'taalzwakke leerling'. Doorgaans duiden we met deze term op leerlingen die in mondelinge en/of schriftelijke taalvaardigheid achterblijven ten opzichte van het niveau dat van hen verwacht wordt.

laaggeletterdheid
Om goed te kunnen participeren in de samenleving is geletterdheid onontbeerlijk: leerlingen moeten leren omgaan met een grote diversiteit aan gesproken en geschreven teksten.

passende perspectieven taal & rekenen
In iedere klas zitten wel leerlingen die moeite hebben met het behalen van de fundamentele doelen van het Referentiekader taal en rekenen. Hoe help je deze leerlingen verder?
leestips
Rijke taal gaat over taal- en leesdidactiek voor het basisonderwijs.
Dit boek is een bundel van allerlei artikelen over meertaligheid en onderwijs.
nieuws
- Kom 10 oktober 2023 naar het Landelijke Congres ‘Actualisatie Kerndoelen’ van SLO13 september 2023
- Meld je aan voor het beproeven van de conceptkerndoelen in jouw onderwijspraktijk22 augustus 2023
- Landelijke Congres ‘Actualisatie Kerndoelen’27 juni 2023
- Meld je aan: online bijeenkomsten basisvaardigheden21 juni 2023
- Leraren en experts gezocht voor de expertgroep (v)so!17 mei 2023
relevante SLO-publicaties
- Leesvaardigheid in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs13 februari 2023
- Vakonderwijs en geletterdheid26 november 2019
- Begrijpend lezen: wat is dat?5 maart 2019
- Integratie van fictie- en literatuuronderwijs met gespreksvaardigheden en schrijfvaardigheid30 april 2018
- Passende perspectieven taal: leerroute 1 naar 1S22 november 2017