Vakspecifieke trendanalyse (Nederlands)
In de vakspecifieke trendanalyse Nederlands vind je een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen en knelpunten in het curriculum van Nederlands. Deze trendanalyse omvat het primair en voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.
Op deze website kun je vinden wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn, en wat de uitdagingen zijn waar het onderwijs op leerplanniveau voor staat.
- Welke informatie staat er in de trendanalyse voor het schoolvak Nederlands?
- Wat is - op basis van een BUG (Beoogd-Uitgevoerd-Gerealiseerd) analyse - de stand van zaken van het schoolvak Nederlands?
- Wat zijn de uitdagingen voor het schoolvak Nederlands?
- Wat is de relatie tussen de vakspecifieke trendanalyse Nederlands en andere door SLO uitgevoerde analyses op het curriculum?
In 2015 verscheen de eerste vakspecifieke trendanalyse Nederlands (VTA Nederlands). In de 2017 de tweede. De informatie op deze website is gebaseerd op de meest recente versie.
Vakspecifieke trendanalyse van SLO
SLO voert periodiek een trendanalyse uit per vakgebied. Er zijn dus voor alle vakgebieden publicaties met daarin de stand van zaken en de ontwikkelingen per vakgebied. Het gaat in een trendanalyse om:
- de stand van zaken van het beoogde curriculum, zoals dat is beschreven is in officiële documenten;
- het uitgevoerde curriculum, zoals geïnterpreteerd door leraren en uitgevoerd in de schoolpraktijk;
- het gerealiseerde curriculum, zoals ervaren door leerlingen en docenten en blijkt uit de resultaten.
Daarnaast worden ontwikkelingen binnen het curriculum van het vakgebied en actuele ontwikkelingen vanuit beleid, praktijk en wetenschap die implicaties kunnen hebben voor het vakgebied beschreven. Elke trendanalyse wordt afgesloten met curriculaire uitdagingen.
geselecteerde documenten
De volgende documenten helpen je verder op weg rond dit thema:
- De probleemanalyse po en onderbouw vo 2021 (pdf, 153 kB) beschrijft de belangrijkste ontwikkelingen en uitdagingen voor het vak Nederlands, als opmaat voor een geactualiseerde trendanalyse.
- Voor het schoolvak Nederlands voert SLO periodiek een trendanalyse uit. De trendanalyses beschrijven voor alle onderwijssectoren (po en vo) de stand van zaken op het gebied van het taalonderwijs Nederlands:
Vakspecifieke trendanalyse Nederlands 2017
Vakspecifieke trendanalyse Nederlands 2015
agenda
nieuws
- Arthur Bakker benoemd tot hoogleraar Didactiek en Curriculum in het Bètadomein4 juli 2023
- SLO maakt leden vakvernieuwingscommissie wiskunde bekend3 juni 2022
- SLO maakt leden vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken bekend24 mei 2022
- SLO maakt leden vakvernieuwingscommissie maatschappijleer bekend18 mei 2022
- SLO maakt leden vakvernieuwingscommissie Moderne Vreemde Talen bekend12 mei 2022
relevante SLO-publicaties
- Vaardigheden in het landelijke curriculum7 juni 2023
- Rekenen en wiskunde onderbouw vo & vso vervolgonderwijs2 mei 2023
- Startnotitie Friese taal en cultuur18 april 2023
- Conceptexamenprogramma beroepsgericht programma Economie & Ondernemen20 maart 2023
- Leesvaardigheid in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs13 februari 2023