Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In samenspraak met het veld ontwikkelt SLO een nieuw, praktijkgericht programma voor de nieuwe samengevoegde leerweg in de vmbo-bovenbouw. Het programma is bedoeld om jongeren beter voor te bereiden op de keuze van de vervolgopleiding en op de manier van werken op mbo en havo. Leerplanontwikkelaar Monja Lize Antens is namens SLO verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de bijbehorende examenprogramma’s.
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20
Verbinden, verdiepen, verbreden. ‘Dat zijn dé kernwoorden in het praktijkgerichte programma voor de nieuwe leerweg in het vmbo,’ zegt Dave Arts, teamleider bij Metameer Jenaplan in Boxmeer, een van de 136 pilotscholen die het onderwijsprogramma ontwikkelen. Met curriculumexpert Bas Trimbos (SLO) reflecteert hij op de eerste stappen.
Artikel Didactief Special. Curriculumbewust handelen in het vo. Bijlage bij Didactief, jrg. 51, nr. 9, december 2021
136 scholen in Nederland pionieren om een praktijkgericht programma voor de nieuwe leerweg in het vmbo te ontwikkelen. Op het Vak College Hillegersberg doen ze dat op z’n Rotterdams: de school heeft een VCH store, een winkel waar leerlingen zo zelfstandig mogelijk werken aan opdrachten uit de buurt. Kelly Nolles, docent D&P en Marloes Warnar, curriculumontwikkelaar SLO, vertellen in een tweegesprek over de essentie van het nieuwe praktijkgerichte programma.
Artikel Van Twaalf tot Achttien, nr. 10, december 2021
In november 2022 overhandigde de vakvernieuwingscommissie de conceptexamenprogramma’s wiskunde vmbo aan het ministerie van OCW.
SLO ondersteunt bij het ontwikkelen van leerplankaders voor doorlopende leerlijnen in de beroepskolom. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de experimenten, het Vakcollege of doorlopende leerlijnen die scholen ontwikkelen in samenwerking met het mbo.