Digitale geletterdheid vmbo
Op deze pagina vind je alle informatie van SLO over digitale geletterdheid en het curriculum voor het voortgezet onderwijs.
thema's
digitalisering in het bewegingsonderwijs
Hier vind je lesvoorbeelden hoe je als docent computers, laptops en iPad's in de les kunt gebruiken om het bewegen voor de leerlingen te visualiseren.
21e-eeuwse vaardigheden
Wat zijn de 21e-eeuwse vaardigheden en hoe kun je die als leraar een plek geven in je onderwijsaanbod?
nieuws
Hoe gaat het verder met de conceptkerndoelen? SLO organiseert webinars voor leraren, schoolleiders en kwaliteitsmedewerkers. Meld je nu aan!
SLO heeft samen met onderwijsveld conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid ontwikkeld. Op 6 maart nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst.
Veel jongeren volgen sociale media-accounts die internationale conflicten bespreken. Het gaat dan bijvoorbeeld over het Midden-Oosten of de situatie in Oekraïne. Wie kritisch kijkt, ziet dat veel van dergelijke accounts informatie uit de context halen of belichten vanuit één bepaalde invalshoek. Informatie wordt zo (al dan niet bewust) geframed. In een informatiesamenleving, waarin vrijwel iedereen continu toegang heeft tot informatie, zijn kritische informatievaardigheden dan ook van groot belang.
Digitale geletterdheid is een relatief nieuw leergebied. Het gaat om het verwerven van kennis over digitale technologie, het kritisch en (zelf)bewust gebruik ervan en het inschatten van kansen en risico’s. Maar wat is er bekend uit onderzoek? Met welke vaardigheden kun je nu al aan de slag? En hoe versterk je de digitale basisvaardigheden van je leerlingen?
Meld je aan voor het landelijk congres 'Actualisatie Kerndoelen' van SLO op dinsdag 10 oktober 2023.
relevante SLO-publicaties
- Conceptkerndoelen leergebied digitale geletterdheid + toelichtingsdocument6 maart 2024
- Startnotitie kerndoelen digitale geletterdheid20 december 2022
- Rapport praktijkonderzoek digitale geletterdheid po-vo28 juni 2021
- 21e-eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs21 januari 2015