Zoeken
verfijn de resultaten
Het vermogen om zelfstandig te handelen en daarvoor verantwoordelijkheid te nemen in de context van een bepaalde situatie en/of omgeving, rekening houdend met de eigen capaciteiten. Het gaat om het heft in handen nemen en niet klakkeloos aanwijzingen of voorschriften volgen. Daarvoor is het nodig zicht te hebben op de eigen doelen, motieven en capaciteiten.
Keuzes van leerlingen in het leren worden steeds belangrijker. Maar echt participeren- meepraten en meebeslissen zoals leerlingen dat nu en later gaan doen als lid van de maatschappij- gaat een stap verder. Hoe oefen je dat op school? Probeer het vierstappenplan eens uit. Deze brochure is gebaseerd op de curriculumonderhandelingsmethodiek.
Verzameling van lesmateriaal rondom het thema 'culturele diversiteit binnen de kunstvakken'. Culturele diversiteit is opgevat als het 'kennis hebben van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leerlingen en/of (professionele) kunstenaars'. Het lesmateriaal is bestemd voor leerlingen van onderbouw-vo en voorzien van een lesbrief voor leerlingen, een beoordelingsformulier en materiaal voor de docent. Je kunt het lesmateriaal één op één overnemen, aanpassen aan jouw eigen lessen, jouw manier van lesgeven en/of jouw doelgroep of slechts als inspiratie voor lessen gebruiken.
Onderdeel van het ITHAKA-docentenmateriaal. Dit deel bevat het vakdidactisch instrumentarium, het ITHAKA-instrument.
Deel III van het ITHAKA-docentenmateriaal. Dit deel bevat een uitgewerkt voorbeeld van het ITHAKA-instrument bij Livius, Bacchanalia.
Deel IV van het ITHAKA-docentenmateriaal. Dit deel bevat de ITHAKA-toetsmatrijs met voorbeelden van toetsvragen.