Vakspecifieke trendanalyse
SLO voert periodiek een trendanalyse uit per vakgebied resulterend in een publicatie met daarin de stand van zaken en de ontwikkelingen per vakgebied. De trendanalyse richt zich met name op het primair en voortgezet onderwijs, met hier en daar uitstapjes naar bijvoorbeeld het speciaal onderwijs en hbo onderwijs (lerarenopleidingen).
Het gaat in de trendanalyse om de stand van zaken van het beoogde curriculum, zoals dat is beschreven is in officiële documenten, het uitgevoerde curriculum, zoals geïnterpreteerd door leraren en uitgevoerd in de schoolpraktijk en het gerealiseerde curriculum, zoals ervaren door leerlingen en docenten en blijkt uit de resultaten. Daarnaast worden ontwikkelingen binnen het curriculum van het vakgebied en actuele ontwikkelingen vanuit beleid, praktijk en wetenschap die implicaties kunnen hebben voor het vakgebied beschreven. Elke trendanalyse wordt afgesloten met curriculaire uitdagingen.
Een samenvatting van de vakspecifieke trendanalyse is te lezen in deel B van de Curriculumspiegel. Samen met deel A, waarin generieke inhoudelijke thema's worden beschreven geeft de Curriculumspiegel een inkijkje in de stand van zaken op leerplangebied in Nederland.
geselecteerde documenten
Curriculumspiegel
De Curriculumspiegel geeft een inkijkje in de stand van zaken op leerplangebied in Nederland. Het is een verslag op hoofdlijnen, met doorklikmogelijkheden naar diepgaande analyses per thema of vakgebied. Dat maakt het interessant voor iedereen die professioneel bij het onderwijs betrokken is: van beleidsmakers tot schoolleiders en van bestuurders tot leraren.
contactpersonen
nieuws
- Expertgroepen (v)so burgerschap en digitale geletterdheid bekend: bekijk hier wie erin zitten!18 april 2024
- Reactie SLO op de Staat van het Onderwijs 202417 april 2024
- Congrestival: Samen de volgende stap9 april 2024
- Handvatten voor werken vanuit hoge verwachtingen bij rekenen en wiskunde3 april 2024
- De eerste stap in een vernieuwd curriculum voor zeer moeilijk lerende of meervoudig beperkte leerlingen27 maart 2024
relevante SLO-publicaties
- Startnotitie Papiamentu en Nederlands Bonaire25 april 2024
- Startnotitie Engels en Nederlands als vreemde taal voor St. Eustatius en Saba25 april 2024
- Schrijven met peer response en instructie in genrekennis9 april 2024
- Functionele kerndoelen (concept) rekenen en wiskunde met toelichtingsdocument27 maart 2024
- Functionele kerndoelen (concept) Nederlands met toelichtingsdocument27 maart 2024