Vakspecifieke trendanalyse
SLO voert periodiek een trendanalyse uit per vakgebied resulterend in een publicatie met daarin de stand van zaken en de ontwikkelingen per vakgebied. De trendanalyse richt zich met name op het primair en voortgezet onderwijs, met hier en daar uitstapjes naar bijvoorbeeld het speciaal onderwijs en hbo onderwijs (lerarenopleidingen).
Het gaat in de trendanalyse om de stand van zaken van het beoogde curriculum, zoals dat is beschreven is in officiële documenten, het uitgevoerde curriculum, zoals geïnterpreteerd door leraren en uitgevoerd in de schoolpraktijk en het gerealiseerde curriculum, zoals ervaren door leerlingen en docenten en blijkt uit de resultaten. Daarnaast worden ontwikkelingen binnen het curriculum van het vakgebied en actuele ontwikkelingen vanuit beleid, praktijk en wetenschap die implicaties kunnen hebben voor het vakgebied beschreven. Elke trendanalyse wordt afgesloten met curriculaire uitdagingen.
Een samenvatting van de vakspecifieke trendanalyse is te lezen in deel B van de Curriculumspiegel. Samen met deel A, waarin generieke inhoudelijke thema's worden beschreven geeft de Curriculumspiegel een inkijkje in de stand van zaken op leerplangebied in Nederland.
geselecteerde documenten
Curriculumspiegel
De Curriculumspiegel geeft een inkijkje in de stand van zaken op leerplangebied in Nederland. Het is een verslag op hoofdlijnen, met doorklikmogelijkheden naar diepgaande analyses per thema of vakgebied. Dat maakt het interessant voor iedereen die professioneel bij het onderwijs betrokken is: van beleidsmakers tot schoolleiders en van bestuurders tot leraren.
nieuws
- SLO maakt leden vakvernieuwingscommissie maatschappijleer bekend18 mei 2022
- Brons voor Nederland tijdens Scienceolympiade EOES in Tsjechië16 mei 2022
- SLO: aandacht voor basisvaardigheden in hele lesprogramma13 mei 2022
- SLO maakt leden vakvernieuwingscommissie Moderne Vreemde Talen bekend12 mei 2022
- Monitoring examenprogramma bedrijfseconomie10 mei 2022
relevante SLO-publicaties
- Eindadvies referentiekaders Ruimte en Tijd14 april 2022
- Curriculumwaaier30 maart 2022
- Mondelinge taalvaardigheid in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs7 maart 2022
- Leerdoelen en succescriteria in het primair onderwijs22 februari 2022
- Handreiking burgerschap funderend onderwijs17 januari 2022