Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Rekenen en wiskunde is essentieel voor onderwijs en samenleving; hier vind je het curriculum, schoolpraktijk en materialen.
Op deze pagina vind je adviezen en materialen om burgerschap te versterken, met aandacht voor didactiek, samenhang, toetsing en organisatie.
Wil je Digitale Geletterdheid versterken? Begin bij de basis: weet wat de overheid verwacht en zie in onderzoeken hoe scholen daaraan voldoen.
De publicaties op deze pagina zijn ontwikkeld in samenwerking met groepen docenten. Dit gebeurde in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Digitale geletterdheid is essentieel voor onderwijs en samenleving; hier vind je het curriculum, schoolpraktijk en materialen.
De huidige kerndoelen zijn niet actueel en ruim geformuleerd. Dit geeft onduidelijkheid bij leraren over wat moet en mag en leidt tot werkdruk en overladenheid.
Nu de kerndoelen geactualiseerd worden, ontwikkelen we tussen 2025 en 2027 ook leerlijnen, voorbeelden en andere ondersteunende materialen. Met leerlijnen en voorbeelden bieden we scholen een waardevol instrument om het nieuwe landelijke curriculum te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
In het najaar van 2026 publiceren we de eerste leerlijnen op onze website. Dit zijn de leerlijnen voor Nederlands en rekenen en wiskunde in het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. Niet alleen scholen profiteren van de leerlijnen, maar ook uitgeverijen, toetsontwikkelaars en andere onderwijsprofessionals.
In maart 2026 organiseert SLO een consultatiefase, waarin het onderwijsveld wordt geraadpleegd over de conceptleerlijnen. Doel is om inzicht te krijgen in de verwachte bruikbaarheid en waardering ervan. De feedback uit deze fase helpt bij het verbeteren en afronden van de leerlijnen.