Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De eindtermen beschreven in het examenprogramma worden getoetst in het centraal examen en het schoolexamen.
De kandidaat kan bij het verwerven van vakkennis en vakvaardigheden reflecteren op eigen belangstelling, motivatie en leerproces.
De kandidaat kan chemische concepten en in de chemie gebruikte fysische en biologische concepten herkennen en met elkaar in verband brengen.
Hiernaast vindt u de link naar een beoordelingsinstrument voor onderzoeken. We zijn op zoek gegaan naar criteria die in de praktijk worden gebruikt om een onderzoek te beoordelen.
De Systematische Probleem Aanpak Plus is een methode die leerlingen kunnen gebruiken bij het beantwoorden van 'leg uit'-, 'verklaar-' en 'beredeneer'-opgaven in boeken, toetsen en examens. Hij is gebaseerd op een eenvoudig schema van een redenering met drie componenten: data, verbinding en conclusie
De inhoud van het vak biologie moet om meer dan één reden op de inhoud van de andere natuurwetenschappelijke vakken afgestemd worden.
Wat zijn de raakvlakken tussen biologie en het vak natuur, leven en technologie (NLT), Wetenschapsoriëntatie en Onderzoek en ontwerpen.
Het eindexamen voor de beroepsgerichte vakken in het vmbo bestaat uit een centraal schriftelijk praktisch examen (CSPE) en een schoolexamen (SE).
Bij het centraal examen in de andere exacte vakken kunnen vragen worden gesteld waarbij leerlingen scheikundige begrippen moeten kunnen hanteren die niet in de andere programma's zijn opgenomen. Over de behandeling van deze onderwerpen is afstemming nodig.