Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Als leerlingen een vreemde taal op school leren, nemen ze mee wat ze eerder aan talen hebben geleerd.
Meertaligheid is de talige diversiteit van de leerlingen die thuis een andere taal, dialect, spreektaal of gebarentaal spreken. Maar meertaligheid is ook een kenmerk van onze samenleving. "Jij, ik, jouw leerlingen, wij zijn allemaal meertalig. Het benutten van deze rijkdom biedt kansen voor de les", zeggen Inge Jansen, curriculumontwikkelaar Nederlands, en Daniela Fasoglio, curriculumontwikkelaar moderne vreemde talen (MVT) van SLO.
Artikel uit Van Twaalf tot Achttien september 2021
We laten op deze pagina zien hoe aandacht voor meertaligheid er in de praktijk uitziet.
Met een Teamgids kun je als team zelfstandig stappen zetten richting je ambities. In een aantal teambijeenkomsten verken je een onderwerp, voer je samen de dialoog en kom je tot gezamenlijke uitgangspunten.
Een uitgangspunt in het ERK is dat we onze talige en culturele kennis niet in aparte vakjes in onze hersens opslaan, maar dat er steeds een wisselwerking tussen plaatsvindt.
Een uitgangspunt in het ERK is dat we onze talige en culturele kennis niet in aparte vakjes in onze hersens opslaan, maar dat er steeds een wisselwerking tussen plaatsvindt.
Informatie over een netwerk voor vo-scholen waarin het delen van kennis en ervaringen centraal staat.
Hoe gaat het met het taalonderwijs? Hoe wordt digitale geletterdheid eigenlijk zichtbaar in het taalonderwijs? Wat staat er over meertaligheid in de kerndoelen? Wat moeten we doen met de tegenvallende resultaten op schrijfvaardigheid? Wat speelt er momenteel in het taalonderwijs? In het nieuwste nummer van Veerkracht (nummer 19, 2022), tijdschrift van Hogeschool KPZ, beschrijven Joanneke Prenger en Gerdineke van Silfhout de actuele uitdagingen en ontwikkelingen binnen het leergebied Nederlands.