Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Op deze pagina's vind je informatie over de beroepsgerichte programma's en de laatste ontwikkelingen in het vakgebied.
Op deze plek vind je informatie over doelen, kaders en leerplankundige ontwikkelingen rond de beroepsgerichte vakken.
De actualisatie van de kerndoelen start met een fase van ontwikkelen. Hierin worden conceptkerndoelen ontwikkeld. Dit duurt ongeveer 12 maanden. Daarna komt de actualisatie in een nieuwe fase, waarin we met scholen in gesprek gaan over de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk. Deze fase duurt 12 tot 18 maanden. Daarna draagt SLO de definitieve conceptkerndoelen over aan het ministerie van OCW. Het ministerie is vervolgens verantwoordelijk voor de vervolgstappen, zoals het vastleggen van de geactualiseerde kerndoelen in de wet.
SLO vindt het belangrijk dat de actualisatie van de kerndoelen voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs op een verantwoorde wijze gebeurt. Per leergebied is daarom een team samengesteld. Deze teams bestonden uit leraren po, leraren onderbouw vo, vakexperts en curriculumexperts. Stap voor stap werkten zij samen toe naar conceptkerndoelen.
Overzicht van evaluatie-onderzoeken i.v.m. de invoering van vernieuwde examenprogramma's in vmbo, havo en vwo
SLO evalueert de invoering van deze vernieuwing in opdracht van het Ministerie van OCW.
Als aan het eind van het tweede leerjaar leerlingen voor een beroepsgericht programma kiezen is het niet vanzelfsprekend dat zij weten wat zij willen worden.
Goede afstemming tussen het vo en het vervolgonderwijs is een gedeelde verantwoordelijkheid. Het gaat hierbij om afstemming van taalbeheersingsniveaus en taaldidactiek.
Elk beroepsgericht programma vmbo kent een eigen platform. Deze platforms vormen de (inhoudelijke) schakel tussen onderwijs, beroepsopleiding en beroep.