Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Een gezonde leefstijl is een kwestie van voortdurend keuzes maken in specifieke situaties. Kinderen en jongeren moeten zelf weloverwogen keuzes leren maken.
“Uit de #MeToo-discussie blijkt weer eens hoe belangrijk het is ongelijkwaardigheid, geweld en dwang in relaties en in de dagelijkse omgang te herkennen. Wanneer is seksueel contact gewenst, wanneer ongewenst, hoe kun je aangeven waar je grenzen liggen en laten merken hoe ver je wil gaan? Dit soort vragen en vele andere stellen we aan de orde aan de hand van het thema Relaties en seksualiteit.” Aan het woord is Maaike Rodenboog, leerplanontwikkelaar bij SLO – Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling. Maaike is als projectleider betrokken bij de ontwikkeling van het leerplankader Gezonde leefstijl. Relaties en seksualiteit is een van de zeven thema’s die erin aan de orde komen.
Dit leerplankader Gezonde leefstijl biedt structuur en bouwstenen, om als school of instelling kinderopvang een eigen leerplan-op-maat te maken.
Er zijn allerlei hulpmiddelen beschikbaar om te komen tot een leerplan Gezonde leefstijl in de school.
Als leerlingen plezier hebben in bewegingsactiviteiten is de kans groot dat zij van een actieve leefstijl houden.
Hoe kan je van een leerplankader toewerken naar een leerplan voor op school of de kinderopvang.
Binnen de Gezonde School-aanpak wordt gewerkt met vier pijlers: signalering, educatie, omgeving en beleid. Dit leerplankader sluit aan bij de pijler educatie.