Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Een leerlijn modelleren kan gestructureerd worden in de tijd door een keuze van modelleeropdrachten met een oplopende moeilijkheidsgraad. Er kunnen vier modelleerniveaus worden onderscheiden die op elkaar voortbouwen
Op deze pagina en op de pagina Werken met modellen wordt de Didactiek van modelleren uitgewerkt in leselementen die binnen het kader van een modelleeropdracht in volgorde aan de orde kunnen komen.
Op deze pagina en op de pagina Denken in modellen wordt de Didactiek van modelleren uitgewerkt in leselementen die binnen het kader van een modelleeropdracht in volgorde aan de orde kunnen komen.
De eerste stap op de weg naar wetenschappelijk modelleren is om een probleemsituatie op een geschikte manier te leren beschrijven met behulp van wetenschappelijke symbolen, wiskundige relaties en grafieken.1
Een dynamisch model beschrijft het gedrag van een systeem in de tijd en wordt gekenmerkt door:1
De begintoestand van het systeem; De factoren die van invloed zijn op de verandering van de toestand; De tijdstap waarin de verandering plaatsvindt; De recursieve regel: nieuwe toestand := oude toestand + verandering.
Aan de systeemdynamica1 is een grafische modelleertaal ontleend, waarmee verbanden tussen grootheden kunnen worden gemodelleerd.
Modelleren wordt in veel lesmethoden geïntroduceerd bij het onderwerp Kracht en Beweging.1 Leerlingen zijn door de lessen over kinematica bekend met bewegingen en de grafische weergave daarvan.
Een model is een vereenvoudigde weergave van een deel van de werkelijkheid waarin bepaalde aspecten worden benadrukt.