hulpvragen

12 oktober 2020

Vragen die je helpen bij het bepalen of een tekst rijk genoeg is voor je onderwijs

Vragen over de inhoud van de tekst

  1. Past de tekst bij het doel van je les?
  2. Helpt de inhoud leerlingen om hun (persoonlijke) kennis en ervaringen te verbinden aan kennis over de wereld?
  3. Is de tekst te generaliseren en kun je er taken bij bedenken die aansluiten op de behoefte van de leerlingen?
  4. Is de inhoud van de tekst authentiek en leent het zich voor verdere exploratie en verdieping door leerlingen?

Bron: Oxford University Press


Vragen over de wijze waarop de tekst geschreven is

  1. Staan er in de tekst langere zinnen met verbindingswoorden?
  2. Is er sprake van een elementaire verhaalstructuur?
  3. Is er een gevarieerde woordenschat met voldoende laagfrequente woorden?
  4. Worden er (causale) verbanden gelegd tussen tekstgedeelten?
  5. Gaat het om een doorlopende tekst en niet om losse fragmenten?
  6. Ondersteunen eventuele illustraties de tekst of zijn ze alleen ter verlevendiging?

Bron: Blogspot geletterdheid en schoolsucces