Aan de slag
Factsheet
Over de mate waarin leerlingen digitaal geletterd zijn, zijn nog geen structurele onderzoeksresultaten in Nederland. In opdracht van de Inspectie van het Onderwijs is een peilingsonderzoek uitgevoerd in po en wordt gewerkt aan eenzelfde onderzoek in vo onderbouw.
Een aantal gegevens uit dit peilingsonderzoek en uit andere Nederlandse onderzoeken waarin iets wordt gezegd over het onderwijs in digitale geletterdheid en de digitale geletterdheid van leerlingen hebben we op een factsheet gezet.
Deze factsheet kun je gebruiken om het gesprek aan te gaan met collega's over digitale geletterdheid in jouw onderwijssituatie. Dit kan goed in de eerste stap naar de implementatie van digitale geletterdheid. Zie hiervoor ook het stappenplan.
Factsheetbronnen
De informatie op deze factsheet komt uit de volgende publicaties:
Demaret, N., Van Kessel, M., & Van Rooyen, L. (2021). Rapport praktijkonderzoek digitale geletterdheid po-vo. SLO en Kennisnet.
DUO. (2023). Monitor Digitale Geletterdheid in het PO. DUO Onderwijsonderzoek & Advies. In opdracht van ECP.
DUO. (2023). Monitor Digitale Geletterdheid in het VO. DUO Onderwijsonderzoek & Advies. In opdracht van ECP.
Inspectie van het Onderwijs. (2024). Peil.Digitale Geletterdheid einde basisonderwijs. Utrecht: Inspectie van het Onderwijs.
Karssen, M., Krepel, A., Stronkhorst, E., Lourens, J.M.P., Bruck, S, van Kessel, M. & Saab, N. m.m.v. Tossijn, E. (2023). Monitor digitalisering funderend onderwijs. Onderzoeksrapport Primair onderwijs MYRA 2023. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
Karssen, M., Krepel, A., Stronkhorst, E., Lourens, J.M.P., Bruck, S., van Kessel, M. & Saab, N. m.m.v. Tossijn, E. (2023). Monitor digitalisering funderend onderwijs. Onderzoeksrapport Voortgezet (speciaal) onderwijs MYRA 2023. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
Van den Dool, A. (2021). Online vaardig begint offline. Publieksrapport Monitor Digitaal Vaardig Gedrag. CHOICE insights + strategy.