Conceptkerndoelen

8 augustus 2024

Op weg naar kerndoelen voor digitale geletterdheid

De samenleving verandert doorlopend en de impact van technologische ontwikkelingen is niet meer weg te denken uit onze tijd. Daarom zijn veel scholen in de afgelopen jaren aan de slag gegaan met digitale geletterdheid. Het is belangrijk dat het landelijk curriculum ook voor dit leergebied kerndoelen krijgt voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.

Met de oplevering van  conceptkerndoelen is de eerste stap gezet in de richting van een landelijk curriculum voor digitale geletterdheid. Deze conceptkerndoelen beschrijven in grote lijnen wat leerlingen op het gebied van digitale geletterdheid straks in ieder geval moeten kennen en kunnen.

De conceptkerndoelen kun je samen met die van burgerschap in een boekje downloaden.

In gesprek over de conceptkerndoelen

Na de presentatie van de conceptkerndoelen is SLO nu in gesprek hierover met het onderwijsveld en experts. Wat is de verwachte bruikbaarheid van deze conceptkerndoelen? En wat hebben scholen nodig om ze succesvol te kunnen invoeren? Juist voor digitale geletterdheid (en ook voor burgerschap) zal die invoering extra aandacht vragen omdat er voor deze leergebieden nog geen kerndoelen bestaan.

Na deze fase worden de kerndoelen overhandigd aan het ministerie van OCW, start een wetgevingstraject en politieke besluitvorming. Zodra de kerndoelen zijn vastgelegd in de wet zijn deze landelijk van kracht en kunnen ze ingevoerd worden in het funderend onderwijs.

Meer informatie over het kerndoelentraject vind je op: