SLO-publicaties

28 oktober 2024

Publicaties over digitale geletterdheid

Naast de praktische materialen zoals de uitwerkingen in inhoudslijnen, het visiespel en de masterclass daarbij en de set kaarten in het kader van basisvaardigheden zijn er ook publicaties met achtergrondinformatie.

Digitale geletterdheid, Ontwikkelingen en uitdagingen in het curriculum po en onderbouw vo

DG-trendanalyse

(2021)
In deze trendanalyse schetsen we trends en ontwikkelingen die laten zien waarom het gewenst is om digitale geletterdheid een vaste plaats te geven in het curriculum.

Digitale geletterdheid, Ontwikkelingen en uitdagingen in het curriculum po en onderbouw vo (pdf, 171 kB)

Rapport praktijkonderzoek Digitale Geletterdheid in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs

DG-rapportpraktijkonderzoek

(2021)
Samen met Kennisnet onderzocht SLO de impact die corona en het afstandsonderwijs had op de ontwikkeling van de digitale vaardigheden van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Ook lessen uit de lockdown zijn hierbij meegenomen.

Rapport praktijkonderzoek Digitale Geletterdheid in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs

Digitale geletterdheid in het basisonderwijs, domeinbeschrijving ten behoeve van peilingsonderzoek

DG-domeinbeschrijving

(2019)
SLO heeft in opdracht van de onderwijsinspectie een domeinomschrijving gemaakt waarin is aangegeven welke onderwerpen in het peilingsonderzoek digitale geletterdheid ten minste getoetst moeten worden om de mate waarin kinderen digitaal geletterd zijn vast te stellen.

Digitale geletterdheid in het basisonderwijs, domeinbeschrijving ten behoeve van peilingsonderzoek

Curriculum en ICT

DG-curriculumspiegel

(2017)
Hoofdstuk uit de Curriculumspiegel waarin voor digitale geletterdheid en ICT wordt geschetst wat op curriculumgebied de stand van zaken is. Met als kernvraag: Vertalen we de snelheid en invloed van de zich ontwikkelende technologie snel genoeg naar het curriculum?

Curriculum en ICT (pdf, 203 kB)

21e-eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs

DG-21eeeuwsevaardigheden

(2014)
In opdracht van het ministerie van OCW heeft SLO in kaart gebracht wat de 21e eeuwse vaardigheden precies inhouden en in hoeverre ze aandacht krijgen of zouden moeten krijgen in het funderend onderwijs (het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs). Daarbij is gevraagd specifiek aandacht te besteden aan digitale geletterdheid.