Nieuws
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Op 16 november 2022 overhandigde de vakvernieuwingscommissie de conceptexamenprogramma’s wiskunde vmbo aan het ministerie van OCW.
Op 9 november jl. kwam voor het eerst het verkenningsnetwerk voor de praktijkgerichte programma’s van het havo (pgp-havo) bijeen.
Tijdens een online bijeenkomst over basisvaardigheden in oktober spraken we met leraren, schoolleiders en intern begeleiders uit po en vo over de opzet van het platform basisvaardigheden.
Leslie en Almer zijn de nationale onderwijstalenten van 2022
Bij de lerarenopleidingen in Nederland barst het van de onderwijstalenten. Dat bleek ook gisteren weer tijdens de uitreiking van de Nationale Onderwijstalenten. Wij feliciteren Leslie Bordewijk en Almer Hietkamp met het winnen van de Nationale Onderwijstalentenprijs.
Om scholen te ondersteunen bij het versterken van de basisvaardigheden rekenen-wiskunde publiceert SLO een factsheet, stappenplan en adviezen.
Ook dit jaar is SLO vriend van de Nationale Onderwijs week. Van 3 tot en met 7 oktober krijgt het onderwijs een podium om al het moois dat er in de sector gebeurt te delen. Dit jaar is het thema: Lang leve leren! En om dit thema kracht bij te zetten, organiseert SLO op woensdag 5 oktober (de Dag van de Leraar) twee activiteiten in Amersfoort: de SLO-kennismiddag ‘De basis voor goed onderwijs’ en de uitreiking van de Nationale Onderwijstalenten.
Om scholen te ondersteunen bij het versterken van de basisvaardigheden taal-Nederlands publiceert SLO een factsheet, stappenplan en adviezen.
In hoeverre is het Referentiekader Taal en Rekenen een bruikbaar instrument voor de onderwijspraktijk? Onderzoekers maakten de balans op.
Afgelopen voorjaar is door zeven vo-scholen en twee hbo-instellingen de Praktijkroute havo-Educatie ontwikkeld. Er ligt nu een conceptexamenprogramma voor de bovenbouw havo. We zijn op zoek naar pilotscholen die daarmee aan de slag willen gaan. Tijdens de online informatiebijeenkomst vertellen we je er meer over.
Hoe krijgen we als leerkrachten zicht op de ontwikkeling van basisvaardigheden? Hoe kunnen we de basisvaardigheden versterken? En hoe verhouden de basisvaardigheden en de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s zich tot elkaar? Worden burgerschap en digitale geletterdheid, waar scholen en leraren door de huidige wetgeving nu al mee aan de slag moeten, aparte vakken of toegevoegd aan andere vakken? Deze en andere vraagstukken komen aan de orde op de kennismiddag die SLO voor leraren en schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs organiseert.