Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Een taalmethode besteedt aandacht aan vaardigheden (lezen, luisteren, spreken, schrijven) en kennis over taal (spelling, woordenschat, grammatica, taalbeschouwing).
Zowel bij lezen als bij schrijven is het van belang dat de leraar voorbeeldgedrag laat zien. Hoe kun je als lezer of schrijver een tekst aanpakken? In beide gevallen kun je spreken van modeling, dat is de ‘analyse van de tekst’.
De producten van Passende perspectieven taal helpen scholen om een passend onderwijsaanbod vorm te geven voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van taal. Zo kunnen zij werken aan landelijke, hoge doelen, maar daarbij keuzes maken die passen bij het perspectief van de leerlingen.
Een handboek voor taaldidactiek over de taalontwikkeling van alle kinderen vanaf peuterleeftijd tot en met eerste graad van het secundair onderwijs.
Dit boek biedt (aanstaande) docenten Nederlands een handreiking voor de vormgeving van hun onderwijs.
De can do-zoeker helpt je bij het vinden van de can do-beschrijvingen die je voor je onderwijs nodig hebt. Met een paar muiskliks heb je een overzicht!
Kies eerst of je wilt inzoomen op Taalactiviteiten (Lezen, Luisteren, Schrijven, Spreken, Interactie en Mediation + bijbehorende strategieën), of je meer wilt weten over Taalcompetenties (hoe correct, rijk of passend het taalgebruik is op de verschillende ERK-niveaus) of over de niveaus van Meertalige en pluriculturele competentie. Vervolgens kun je één of meerdere schalen aanvinken. Je krijgt een overzicht van de bijbehorende can do-beschrijvingen, soms ook met voorbeelden. Als je een specifiek ERK-niveau zoekt, bijvoorbeeld B1, dan kun je dat aanvinken. Je zoekresultaten kun je bewaren als Excel-document of als pdf. Ben je op zoek naar een specifieke term, gebruik dan het zoekvenster 'Zoek op tekst'.
Bij het starten van een nieuwe zoekactie kun je eerder aangevinkte opties snel verwijderen met een reset-knop.
Let op: in de browsers Firefox en Chrome werkt de can do-zoeker het meest optimaal.