Zoeken
verfijn de resultaten
Deze handreiking helpt je bij de inrichting en ontwikkeling van het schoolexamen Rekenen vmbo-havo. Inclusief voorbeeldopgaven en links naar relevante documentatie en sites.
Hier kun je informatie vinden over leerlijnen rekenen en wiskunde, waaronder Digilijn, Leerplan in Beeld en 10-14-onderwijs.
Ook in het po worden vak- en taaldoelen gelijktijdig ontwikkeld via contextrijk onderwijs: vol interactie en met taalsteun. Dit thema biedt informatie over bronnen en lesvoorbeelden.
Een domein als verhoudingen vraagt om een heel andere taalvaardigheid dan bijvoorbeeld het domein meten & meetkunde. Welke taal staat precies centraal in een rekenles? Hoe kan een leerkracht 'door een taalbril' een rekenles voorbereiden? En welke talige ondersteuning is nodig tijdens de interactie met leerlingen? Op verschillende scholen zijn leerkrachten met deze vragen aan de slag gegaan.
Hier kun je lezen over rekenen-wiskundeonderwijs voor kinderen van 2 tot ongeveer 7 jaar. Wat kun je deze kinderen leren bij rekenen-wiskunde? Op welke verschillende manieren kun je dit aanbieden?
Naast wiskundige kennis en vaardigheid is het belangrijk dat leerlingen leren wiskundig te denken. Wat is dat? En hoe leren ze dat? Daarover kun je hier meer lezen.
Dit thema gaat over hoe je samenhang van rekenen/wiskunde met andere leergebieden kunt vormgeven en wat daarbij komt kijken.
Overzicht van evaluatie-onderzoeken i.v.m. de invoering van vernieuwde examenprogramma's in vmbo, havo en vwo
Onze trendanalyses geven snel een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen en knelpunten in het curriculum van rekenen en wiskunde.
Hoe kun je formatief evalueren toepassen bij rekenen & wiskunde? Hoe houd je zicht op wat leerlingen leren en hoe goed ze leerinhoud beheersen? Wat valt er te verbeteren?